Інформація Коментарі (0)
Лемківщина і лемки в новітній історії Центрально Східної Європи: суспільно-політичний дискурс
Лемківщина і лемки в новітній історії Центрально Східної Європи: суспільно-політичний дискурс - Ігор Любчик
Дисертація
Написано: 2021 року
Твір додано: 18-10-2021, 17:38

Завантажити:

PDF
Любчик І.Д. Лемківщина і лемки в новітній історії Центрально
Східної Європи: суспільно-політичний дискурс – Кваліфікаційна наукова
праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора історичних наук за
спеціальністю 07.00.01 «історія України» і 07.00.02 – всесвітня історія –
Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, Інститут
народознавства НАН України. Львів, 2021.
Лемківщину розглядаємо як історико-етнографічний регіон, який
розташовувався на північних та південних схилах Карпат та являв собою
«півострів» завдовжки 140 км та завширшки 25 – 50 км між польською та
словацькою етнографічними територіями. За сучасним адміністративним
поділом територія Лемківщини входить до складу трьох держав: Північна
(галицька) частина – до Польщі, південна (закарпатська) – до складу
Словаччини, і незначна частина південної Лемківщини
(Великоберезнянський та Перечинський райони) входить до складу
Закарпатської області України. Лемків розглядаємо як етнографічну групу
українського народу, яка до 1945 р. компактно проживала в регіоні по обох
схилах Західних Карпат, натомість з другої половини ХХ ст., внаслідок
депортаційних акцій стала дисперсно розселеною по усьому світу.
Зважаючи на те, що Лемківщина на сьогодні втратила цілісність як
історико-етнографічний регіон, а лемки розселені по усьому світі, то це
тільки актуалізує завдання комплексно і ґрунтовно проаналізувати суспільно-
політичні і національно-культурні процеси в регіоні та відповідно лемків в
контексті них, на тлі новітньої доби; визначити роль Лемківщини і лемків в
етнополітиці держав та їхній внесок у розбудову різних українських
громадських, політичних, культурних та державних організацій, установ та
утворень, а також оцінити їхню роль і значення в історії України ХХ –
початку ХХІ ст.


3



Суспільно-політичні і національно-культурні процеси на Лемківщині, як
окрема сторінка української національної історії ХХ – початку ХХІ ст., має
важливе наукове, теоретичне, практичне та пізнавальне значення, а, отже,
вимагає об’єктивного, концептуального та неупередженого дослідження із
залученням різнопланових, дотепер невідомих і невивчених джерел.
Накопичені на сьогодні наукові розвідки про окремі аспекти життєдіяльності
лемків у новітню добу мають здебільшого науково-популярний та
публіцистичний характер, і лише започатковують розгляд порушеної нами
теми, вони не структуровані системно й не розглядають проблему
комплексно. Це дало підстави стверджувати про необхідність всебічного і
неупередженого вивчення суспільно-політичних і національно-культурних
процесів на Лемківщині в новітній період.
Опрацьовані джерела умовно поділено на сім груп: 1) документи органів
влади та управління Польщі, СРСР-УРСР, Чехословаччини, Словаччини та
України; 2) матеріали громадсько-політичних і культурних організацій; 3)
спогади та епісторярії учасників і очевидців подій; 4) кореспонденція
української та зарубіжної періодики; 5) статистичні матеріали; 6)
анкетування респондентів; 7) Інтернет-ресурси.
З документів архівного походження у роботі використано матеріали
архівів, музеїв, бібліотек, приватних збірок і колекцій в Україні
(Центральний державний архів вищих органів влади та управління України у
м. Київ, Центральний державний архів громадських об’єднань України у
Києві, фонди Центрального державного історичного архіву України у
м. Львів, Державний архів Львівської області, Державний архів Закарпатської
області та Державний архів Івано-Франківської області, матеріали відділу
рукописів Львівської національної наукової бібліотеки ім. Василя Стефаника
НАН України), і закордоном (Архів актів нових у Варшаві, Державний архів
у Кракові, Державний архів у Перемишлі, Державний обласний архів у
Пряшеві, Музей української культури у Свиднику), а також матеріали
респондентів, які формуються на основі спеціально підготовлених анкет.


4



Загалом, виявлення, систематизація і критичний аналіз значної кількості
різноманітних джерел забезпечили достатню базу для дослідження.
Докладне вивчення та осмислення історіографічного доробку
попередників, узагальнення теоретичних і практичних результатів
досліджень українських і зарубіжних науковців дало змогу сформувати
власну концепцію. Методологічна основа роботи ґрунтується на таких
принципах наукового пізнання як історизм, об’єктивність, системність,
всебічність, багатофакторність та доступність, з використанням
загальнонаукових та спеціальних методів. Застосований методологічний
інструментарій дозволив виконати поставлені завдання і досягнути
задекларованої мети, всебічно проаналізувати проблему, укласти структуру,
розширити фактологічну та аналітичну складові наукового пошуку,
спростувати низку міфів, перекручень і помилок.
Обрана проблематика не була предметом комплексного узагальненого
наукового дослідження. Cучасні дослідники проаналізували лише окремі
аспекти життєдіяльності лемків/русинів у новітню добу. В останнє
десятиліття спостерігаємо своєрідний парадокс: незважаючи на
нагромадження значної кількості переважно науково-популярних розвідок з
лемкознавства, донедавна в українській історіографії на науковому рівні
практично не ставилося питання про еволюцію української національної
ідентичності серед етнографічної групи – лемків. Український національно-
культурний рух на західному пограниччі, зокрема Лемківщині, у більшості
праць розглядався крізь призму кількісних показників, широти утвердження
відповідних ідей у тогочасному суспільстві, без належного аналізу якісних
змін у розвитку української орієнтації. Наукові школи за державною
(національною) ознакою можна розділити на українську, польську, словацьку
та російську. Натомість, політико-ідеологічний аспект класифікації
визначають парадигмальні акценти наукових надбань, лемкознавчої
тематики, яку автори розглядають або в контексті україноцентричних
узагальнень, або лемківсько/русинської етнічної окремішності.


5



У роботі з’ясовано характерні чинники українського соборницького руху
на Лемківщині, а також внесок місцевих діячів в утвердження української
національної ідеї в регіоні через підтримку національно-державної єдності з
Україною та українофільських настроїв у суспільній свідомості. Незважаючи
на те, що лемки були розділені державно-політичним кордоном, їх об’єднала
ідея української державності. Однак, ці тенденції протягом усього
міжвоєнного періоду були нерівномірними. Поширення української
національної ідеї швидше прогресувало у східних лемківських повітах, які
були наближені до українських земель, меншою мірою відчували вплив
національної політики державних властей. Натомість, у центральних та
західних повітах Лемківщини українська національна свідомість населення
утверджувалася повільніше через москвофільські та карпаторуські
етнокультурні й політичні впливи. Водночас, на відміну від основного
етнічного масиву України, ці процеси серед лемків все ж відбувалися
повільніше, а часто й суперечливіше. Проте цей період засвідчив зростання
національного ресурсу та поступову динаміку, яка утверджувала
україноцентричні ідеали лемків. Аналіз зовнішнього і внутрішнього
політичного становища дозволив стверджувати, що населення Лемківщини,
всупереч несприятливим умовам, спромоглося створити розгалужену мережу
політичних, культурно-освітніх та господарських організацій, спираючись на
які чинили опір етнополітичним доктринам Польщі, Словаччини та СРСР. Це
засвідчує відсутність дистанціювання лемків від національного середовища
України.
У дисертації простежено складні сторінки життя на Лемківщині в умовах
депортаційних акцій 1940-х рр. ХХ ст., здійснених внаслідок радянсько-
польської змови. Окреслено їхні суспільні, культурницькі та ментальні
наслідки. Стверджено, що особливою катастрофою новітньої доби для лемків
була депортація їх з рідних етнічних теренів спочатку в УРСР у 1944 – 1946
рр., де вони опинилися серед свого народу, але не на своїй землі, а згодом –
у 1947 р. ті, хто залишився, були розселені у Польщі. У ході радянсько-


6



польських перемовин були задіяні нові потужні політико-адміністративні та
ідеологічні чинники, спрямовані проти місцевого люду. Найжорстокішою
акцією проти українства регіону була операція «Вісла» у квітні – липні 1947
р., яка безпідставно у мирний час мала на меті затерти сліди їхнього
національного образу. Депортація місцевого населення призвела до
незворотних територіальних, демографічних, культурних і ментальних втрат.
Аналіз джерел дозволяє стверджувати, що політика Польщі та СРСР була
спрямована на викорінення лемків-автохтонів із етнічних теренів. І робилося
це різними методами: від пропагандивних на початкових етапах до силових.
При визначенні теми дослідження автор керувався такими мотивами:
– територія Лемківщини – порубіжний регіон, що перебував у руслі
етнополітичних практик сусідніх країн, які почали розроблятись,
утверджуватись і сприйматися частиною населення ще у міжвоєнний період
ХХ ст.;
– лемки та їхня культура, на відміну від інших українських етнографічних
груп, з середини ХХ ст. через депортаційну політику СРСР, Польщі та
Чехословаччини опинилися перед загрозою асиміляції;
– сприймаємо етнографічну групу лемків не з позицій загрози втрати своєї
культурної спадщини, а як подивугідне збереження етнонаціональної
ідентичності, незважаючи на суцільну і тривалу політику тотальної
асиміляції.
Наукова новизна дослідження означеної теми полягає в комплексному
міждисциплінарному узагальненні суспільного дискурсу щодо
етнополітичних трансформацій на Лемківщині та вплив зовнішніх
політичних факторів на формування/деформування української національної
ідентичності автохтонного населення. Одержані результати полягають в
концептуальній постановці суспільного дискурсу щодо проблеми
самоідентифікації населення Лемківщини у ХХ – на початку ХХІ ст.
У дисертаційній роботі вперше: 1) узагальнено і класифіковано наявну
історіографію та джерельну базу проблеми дослідження, наголошено на


7



перспективах її подальшого вивчення; 2) введено у науковий обіг важливі,
малодоступні і раніше невідомі документи державних, громадських,
приватних архівів, музейних та бібліотечних збірок з різних країн світу; 3)
верифіковано концептуальні засади дослідження лемківського регіону у
світлі сучасних наукових підходів; 4) обґрунтовано теоретико-методологічні
засади дослідження, сформовано науково-понятійний апарат, опрацьовано
методи дослідження проблеми; 5) простежено складні етапи життя на
Лемківщині в умовах депортаційних акцій 1940-х рр., здійснених внаслідок
радянсько-польської змови 1944 р. та вказано на їх територіальні, суспільні,
культурницькі та ментальні наслідки; 6) вказано механізми збереження
української національної ідеї серед лемків/русинів в контексті польсько-
чехословацько-радянських режимів; 7) досліджено місце і значення
етнокультурних аспектів у щоденних практиках вихідців з Лемківщини,
дисперсно розселених у Центрально-Східній Європі; 8) реконструйовано
чинники на формування/деформування етнічної окремішності населення
регіону, методику її утвердження як складову польського, словацького і
російського політичного курсу; 9) здійснено рефлексію російської, згодом –
радянської, пропаганди спочатку на Лемківщині, а надалі серед депортованих
лемків. Удосконалено: 1) аналіз джерелознавчого та історіографічного
матеріалу про суспільно-політичні і національно-культурні процеси на
Лемківщині; 2) відомості про окремі аспекти суспільно-політичного життя
лемків в контексті етнополітичного курсу сусідніх держав; 3) проблему
внеску лемків у соборницькі прагнення українців.
Теоретичне і практичне значення роботи полягає у систематизації й
узагальненні накопичених знань про життя лемків в контексті суспільно-
політичних реалій новітньої доби. Проаналізований матеріал та сформовані
висновки можуть слугувати інформаційною основою для створення цілісної
картини суспільного та політичного життя лемків в новітню добу, а також
об’єктивного оцінювання значення процесів в контексті історії України.
Результати проведеної роботи можуть бути використані в процесі викладання


8



таких навчальних курсів: «Історія України», «Історія української культури»,
«Всесвітня історія», «Етнологія», «Культурологія», а також для підготовки
узагальнених праць з новітньої історії України, Польщі та Словаччини.
Практичне значення роботи полягає в узагальненні та висновках
рекомендаційного характеру для окреслення соціогуманітарної стратегії
держави щодо дослідження, збереження та популяризації спадщини окремих
регіонів України з метою уникнення політичних спекуляцій.
Автор також актуалізував сучасні проблеми лемкознавства, конкретизував
його предметно-тематичне поле. У зв’язку з цим запропоновано системно
включати лемкознавчий локальний сегмент у загальноукраїнський та
європейський етнокультурні контексти. Водночас з’ясовано місце й роль
українознавчих студій у розробці як загальнонаціональної, так і локальної
історій.
Ключові слова: Лемківщина, лемки/русини, суспільно-політичні,
національно-культурні процеси, пограниччя, етнополітика, депортація,
москвофільство, Річ Посполита, Чехословаччина, Словаччина, Польська
народна республіка, Галичина, Пряшівщина, УРСР, Україна.







ПЕРЕЛІК СКОРОЧЕНЬ……………………………………………………..
ВСТУП……………………………………………………………………….



РОЗДІЛ І. ІСТОРІОГРАФІЧНО–ДЖЕРЕЛОЗНАВЧІ ЗАСАДИ
ДОСЛІДЖЕННЯ
1.1. Стан наукової розробки теми…………………………………………..
1.2. Джерельна база………………………………………………………….



РОЗДІЛ ІІ. ПРЕДМЕТНЕ ПОЛЕ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ
ПРОБЛЕМИ



РОЗДІЛ ІІI. ПРОЦЕС САМОІДЕНТИФІКАЦІЇ РУСИНІВ/ЛЕМКІВ:
УКРАЇНСЬКИЙ ВИМІР
3.1. Ідея української соборності серед лемків у контексті суспільних-
політичних процесів міжвоєнної доби ХХ ст………………………………..
3.2. Етнонаціональний фактор порубіжних трансформацій в умовах Другої
світової війни та повоєнного періоду………………………………………..
3.2.1 Антирадянський спротив ОУН переселенню населення Західної
Лемківщини у 1939–1941 рр…………………………………………………
3.2.2 Вихідці із Східної Галичини у збереженні національно-культурного
життя регіону в 1939–1941 рр……………………………………………….
3.2.3. Населення західного пограниччя в умовах нацистського окупаційного
режиму………………………………………………………………………....
3.2.4. Лемківщина – фронтир депортацій у 1944–1947 рр. та його
етнополітичні наслідки………………………………………………………
3.3. Українська національна ідея серед лемків в умовах польсько-
чехословацько-радянських режимів……………..
3.3.1. Лемки в умовах етнополітичних перемін у ПНР………………….


24



3.3.2. Українська складова життя русинів у Чехословаччині……………
3.3.3. Проблеми адаптації та етнонаціональні прояви депортованих лемків в
УРСР………………………………………………………………………….
3.4. Оксамитові революції у Східній Європі: лемківські виклики………



Розділ ІV. КОНСТРУЮВАННЯ ІДЕЇ ЕТНІЧНОЇ ОКРЕМІШНОСТІ
НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНСЬКО – ПОЛЬСЬКО – СЛОВАЦЬКОГО
ПОГРАНИЧЧЯ
4.1. Лемківська/русинська проблема у міжвоєнних етнополітичних
експериментах влади…………………………………………………………
4.2. Москвофільська пропанагда напередодні Другої світової війни…
4.3. Рецепція виявів лемківської окремішності у післявоєнній Польщі та Чехо
словаччині/Словаччині…………………………………………………….
4.4. Радянофільська пропаганда серед депортованих в УРСР…………
4.5. Практики політизації ідентифікаційних проявів лемків/русинів у
1990-х рр. – поч. ХХІ ст. в Україні, Польщі, Словаччині, Росії……….



ВИСНОВКИ………………………………………………………….......



СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ І ЛІТЕРАТУРИ………….






Що ще подивитися