Культура повсякденності та художнє життя Польщі у творчій біографії М. І. Глінки
Катерина Павелко
Інформація
Коментарі (0)
Культура повсякденності та художнє життя Польщі у творчій біографії М. І. Глінки - Катерина Павелко
Автор: Катерина Павелко
Написано: 2020 року
Твір додано: 18-10-2021, 18:28
Завантажити:
Павелко К. О. Культура повсякденності та художнє життя Польщі
у творчій біографії М. І. Глінки. Кваліфікаційна наукова праця на правах
рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата культурології за
спеціальністю 26.00.01 – Теорія та історія культури (культурологія).
Національна музична академія України імені П. І. Чайковського,
Міністерство культури, молоді та спорту України. Київ, 2020.
Дисертаційну роботу присвячено вивченню повсякденності та
художнього життя Польщі у творчій біографії М. Глінки, встановленню
значення і місця польської культури в житті та музичній спадщині
композитора.
Відомо, що М. Глінка завжди чутливо реагував на навколишню
дійсність, від якої нерідко залежали його настрій, натхнення і, звісно, творча
активність. Його біографія – яскравий і наочний приклад взаємозалежності
буденного життя та творчості. З огляду на той факт, що чималу частину свого
життя композитор провів у подорожах, при встановленні значення
повсякденності у його творчій біографії необхідним стає виявлення
локальних особливостей культур тих країн, в яких він побував. Представлена
дисертаційна робота присвячена поїздкам М. Глінки в Польщу, адже й
донині цей аспект творчої біографії композитора досліджений недостатньо.
Композитор протягом життя дев'ять разів відвідав Польщу і, за нашими
підрахунками, загалом прожив там три роки й один місяць, що становить
значну частину його життя.
Актуальність даного дослідження обумовлює той факт, що сьогодні ще
немає роботи, в якій повною мірою висвітлювалися б польські подорожі
композитора. Основним джерелом інформації про життя М. Глінки у
Варшаві, як і раніше, лишаються його «Записки». Утім, відомості, доступні з
мемуарів і листів композитора, дуже фрагментарні й лаконічні та не дають 3
нам повного уявлення ані про період перебування М. Глінки у Варшаві, ані
про значення польських подорожей у його житті та творчості загалом.
Важливо відзначити: повсякденність істотно впливала на творчий процес
композитора в польський період його біографії. І чим уважніше ми
вчитуємося в мемуари, тим наочнішою стає неабияка значимість, здавалося
б, дрібних, буденних явищ варшавської дійсності для натхнення М. Глінки.
У процесі дослідження різноманітних проявів повсякденності неминуче
виникають складнощі, які стають причиною пошуку конкретних і детально
розроблених інструментів для вивчення цієї сфери життя людини. У
дисертації з метою вирішення зазначеної проблеми залучено та пристосовано
до завдань музичної культурології історіографічний метод мікроаналізу, який
у поєднанні з принципом культурологічного коментаря дав змогу всебічно та
доказово реконструювати окремий період творчої біографії митця, визначити
вплив повсякденності на його життя та діяльність. Обрана методологія може
бути корисною та ефективною у подальших дослідженнях такого роду.
Дисертація складається зі вступу, трьох основних розділів, висновків,
списку використаних джерел та додатків. У першому розділі розглянуто
етапи розвитку дослідницького інтересу до повсякденності, виділено основні
для дисертації аспекти теорії повсякденної культури та представлено
актуальний методологічний інструментарій. Другий розділ присвячено
дослідженню польської складової у біографії М. Глінки, встановленню
значення і місця польської культури в його житті та творчості. Розглянуто
родовід композитора, складено хронологію поїздок митця в Польщу,
уточнено дати і з'ясовано цілі візитів М. Глінки до Варшави. Вперше
реконструйовано і максимально повно представлено тривалі періоди
проживання М. Глінки в Польщі у 1848 та 1849–1851 роках. Зокрема,
встановлено варшавські адреси М. Глінки під час його довгострокових
візитів, визначено інші локації, де композитор бував, позначено пам'ятки
міста, які він міг споглядати. Описи вулиць і пам'ятних місць доповнено
ілюстраціями, а також фотографіями сучасної польської столиці, зробленими
автором дисертації. Залучено великий обсяг польських періодичних видань, в
яких виявлено унікальну інформацію про композитора, не відому раніше
його біографам, розкрито нові факти про життя М. Глінки у Варшаві та
істотно розширено уявлення про польський період його творчої біографії. У
третьому розділі складено список варшавських контактів М. Глінки,
розглянуто подробиці його життя в Польщі, повсякденні заняття, побут,
дозвілля тощо. За матеріалами польської періодики представлено концертний
і театральний репертуар Варшави у 1848–1851 роках, зазначено ймовірні
художні враження М. Глінки під час його довгострокових візитів до Польщі.
У нерозривному зв'язку з буденним контекстом життя композитора
розглянуто творчі історії написаних у Польщі романсів, розкрито вплив
варшавського повсякденного середовища на творчий процес М. Глінки. У
висновках підводяться підсумки та зазначаються шляхи і перспективи
подальших досліджень. У додатках представлено ілюстрації, значна частина
яких у музикознавчій літературі публікується вперше.
Детальна реконструкція часу проживання М. Глінки у Варшаві, аналіз
повсякденного і художнього контекстів, а також вперше представлені в цій
роботі роз'яснення багатьох подій з життя митця, наповнюють текст його
мемуарів новим змістом, розкривають нові грані та образи його творів.
Отримані в дисертаційному дослідженні результати наочно демонструють
значущість польських подорожей і польської культури для творчого життя
М. Глінки.
Ключові слова: культура повсякденності, польська культура,
мікроісторичний аналіз, культурологічний коментар, реконструкція, творча
біографія.
АНОТАЦІЯ_________________________________________________2
SUMMARY__________________________________________________5
СПИСОК ОПУБЛІКОВАНИХ ПРАЦЬ ЗА ТЕМОЮ
ДИСЕРТАЦІЇ____________________________________________________8
ВСТУП____________________________________________________12
РОЗДІЛ 1 ВИВЧЕННЯ КУЛЬТУРИ ПОВСЯКДЕННОСТІ ЯК
ПРОБЛЕМНЕ ПОЛЕ РЕКОНСТРУКЦІЇ ТВОРЧОЇ БІОГРАФІЇ
МИТЦЯ-РОМАНТИКА: МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ_________22
1.1 Метод мікроісторичного аналізу як дієвий інструмент
реконструкції культури повсякденності в сучасних біографічних
дослідженнях ____________________________________________________22
1.2 Метод культурологічного коментаря у вивченні творчої біографії
М. Глінки________________________________________________________47
Висновки до розділу 1_______________________________________61
РОЗДІЛ 2 ПОЛЬСЬКИЙ АСПЕКТ БІОГРАФІЇ М. ГЛІНКИ:
ГЕНЕАЛОГІЯ, ХРОНОЛОГІЯ ТА КУЛЬТУРНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ____64
2.1 Питання генеалогії: про польське коріння М. Глінки. Польська
культура як невіддільна і перманентна складова творчої біографії
композитора_____________________________________________________64
2.2 Хронологія поїздок М. Глінки до Польщі в контексті його творчої
біографії_________________________________________________________77
2.3 Перебування М. Глінки в Польщі у 1848–1851 роках: путівник
варшавськими адресами композитора________________________________87 11
2.4 Замітки про М. Глінку в пресі Варшави за 1848–1851 роки як
матеріал для оновлення відомостей стосовно творчої біографії
композитора____________________________________________________107
Висновки до розділу 2______________________________________120
РОЗДІЛ 3 М. ГЛІНКА В КУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
ВАРШАВИ У 1848–1851 РОКАХ. ВПЛИВ КОЛА СПІЛКУВАННЯ Й
ОСОБИСТИХ ВРАЖЕНЬ КОМПОЗИТОРА НА ЖАНРОВУ ПРИРОДУ
ТА ОБРАЗНО-ЕМОЦІЙНИЙ ЗМІСТ РОМАНСІВ, СТВОРЕНИХ У
ПОЛЬЩІ______________________________________________________123
3.1 Варшавське оточення М. Глінки: особисті знайомства, зустрічі та
враження_______________________________________________________123
3.2 М. Глінка у варшавському музичному середовищі (за
матеріалами польської періодики)__________________________________142
3.3 Твори М. Глінки, написані в Польщі. Вплив варшавської
повсякденності на творчий процес композитора______________________162
3.3.1 Романс «Заздравный кубок» на слова О. Пушкіна: за часів
холери_______________________________________________165
3.3.2 Творчі історії романсів «Слышу ли голос твой» на слова
М. Лермонтова і «Rozmowa» на слова А. Міцкевича (про ліричні
зустрічі М. Глінки у Варшаві)____________________________171
3.3.3 Три жіночих музичних портрети: романси «Rozmowa» на
слова А. Міцкевича, «Адель» і «Мери» на слова О. Пушкіна__178
Висновки до розділу 3______________________________________186
ВИСНОВКИ______________________________________________188
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ______________________197
ДОДАТКИ________________________________________________272
SUMMARY__________________________________________________5
СПИСОК ОПУБЛІКОВАНИХ ПРАЦЬ ЗА ТЕМОЮ
ДИСЕРТАЦІЇ____________________________________________________8
ВСТУП____________________________________________________12
РОЗДІЛ 1 ВИВЧЕННЯ КУЛЬТУРИ ПОВСЯКДЕННОСТІ ЯК
ПРОБЛЕМНЕ ПОЛЕ РЕКОНСТРУКЦІЇ ТВОРЧОЇ БІОГРАФІЇ
МИТЦЯ-РОМАНТИКА: МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ_________22
1.1 Метод мікроісторичного аналізу як дієвий інструмент
реконструкції культури повсякденності в сучасних біографічних
дослідженнях ____________________________________________________22
1.2 Метод культурологічного коментаря у вивченні творчої біографії
М. Глінки________________________________________________________47
Висновки до розділу 1_______________________________________61
РОЗДІЛ 2 ПОЛЬСЬКИЙ АСПЕКТ БІОГРАФІЇ М. ГЛІНКИ:
ГЕНЕАЛОГІЯ, ХРОНОЛОГІЯ ТА КУЛЬТУРНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ____64
2.1 Питання генеалогії: про польське коріння М. Глінки. Польська
культура як невіддільна і перманентна складова творчої біографії
композитора_____________________________________________________64
2.2 Хронологія поїздок М. Глінки до Польщі в контексті його творчої
біографії_________________________________________________________77
2.3 Перебування М. Глінки в Польщі у 1848–1851 роках: путівник
варшавськими адресами композитора________________________________87 11
2.4 Замітки про М. Глінку в пресі Варшави за 1848–1851 роки як
матеріал для оновлення відомостей стосовно творчої біографії
композитора____________________________________________________107
Висновки до розділу 2______________________________________120
РОЗДІЛ 3 М. ГЛІНКА В КУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
ВАРШАВИ У 1848–1851 РОКАХ. ВПЛИВ КОЛА СПІЛКУВАННЯ Й
ОСОБИСТИХ ВРАЖЕНЬ КОМПОЗИТОРА НА ЖАНРОВУ ПРИРОДУ
ТА ОБРАЗНО-ЕМОЦІЙНИЙ ЗМІСТ РОМАНСІВ, СТВОРЕНИХ У
ПОЛЬЩІ______________________________________________________123
3.1 Варшавське оточення М. Глінки: особисті знайомства, зустрічі та
враження_______________________________________________________123
3.2 М. Глінка у варшавському музичному середовищі (за
матеріалами польської періодики)__________________________________142
3.3 Твори М. Глінки, написані в Польщі. Вплив варшавської
повсякденності на творчий процес композитора______________________162
3.3.1 Романс «Заздравный кубок» на слова О. Пушкіна: за часів
холери_______________________________________________165
3.3.2 Творчі історії романсів «Слышу ли голос твой» на слова
М. Лермонтова і «Rozmowa» на слова А. Міцкевича (про ліричні
зустрічі М. Глінки у Варшаві)____________________________171
3.3.3 Три жіночих музичних портрети: романси «Rozmowa» на
слова А. Міцкевича, «Адель» і «Мери» на слова О. Пушкіна__178
Висновки до розділу 3______________________________________186
ВИСНОВКИ______________________________________________188
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ______________________197
ДОДАТКИ________________________________________________272
Читати онлайн
0
Що ще подивитися