Інформація Коментарі (0)
Гендерно-психологічні аспекти української лірики ХХ століття
Гендерно-психологічні аспекти української лірики ХХ століття - Ольга Шаф
Дисертація
Автор: Ольга Шаф
Написано: 2019 року
Твір додано: 19-10-2021, 14:17

Завантажити:

PDF
Шаф Ольга Вольтівна. Гендерно-психологічні аспекти української лірики ХХ століття: монографія. – Київ: ВЦ «Просвіта», 2019. – 608 с.
ISBN 978-617-7201-71-6

У монографії розглянуто вітчизняну лірику ХХ століття крізь гендерно-психологічну призму, окреслено основні параметри маскулінного / фемінінного художнього мислення та поетикальної техніки. Спираючись на здобутки гендерних студій соціологічного та психологічного спрямування в окресленні специфіки маскулінного та фемінінного життєвих профілів, автор студії диференціює ідентифікаційну, референційну, сенсожиттєву політики маскулінної / фемінінної ліричної свідомості в тематичних сферах тілесності, дочірнього / синівського ставлення до материнської та батьківської фігур, сенсожиттєвих стимулів та перспективи смерті. У монографії також систематизовані теоретичні засади гендерного літературознавства, запропоновано методологію гендерно-психологічного вивчення лірики, висвітлено панораму вітчизняної гендерної культури ХХ століття.
Для науковців-філологів, викладачів, студентів гуманітарного профілю, усіх, хто цікавиться історією вітчизняного письменства ХХ століття, його гендерними, психологічними аспектами.
Вступ ....................................................................................................... 7
РОЗДІЛ 1.
Теоретичні й методологічні засади гендерно-психологічного досліджен-
ня лірики ...................................................................................................... 14
1.1. Теоретичні основи, предмет вивчення, термінологічний апарат
гендерного літературознавства ......................................................... 14
1.2. Здобутки українських феміністичних та гендерних студій
літератури ............................................................................................ 25
1.3. Методологія та методика дослідження гендерних засад поетики
ліричного твору ..................................................................................... 49
Висновки до розділу 1 .......................................................................... 56
РОЗДІЛ 2.
Маскулінність та фемінінність як поетикальні категорії ................. 58
2.1. Гендерна ідентичність як формант маскулінного / фемінінного
«коду» авторської свідомості .............................................................. 64
2.2. Маскулінна / фемінінна психоматриця та її роль у гендерному
маркуванні ліричного переживання ................................................. 74
2.3. Гендерно-психологічні маркери поетики / письма ліричного
твору ........................................................................................... 96
Висновки до розділу 2 ............................................................................
РОЗДІЛ 3.
Ідентифікаційно-референційна презентація ліричної свідомості в укра-
їнській поезії ХХ століття: маскулінна / фемінінна політика ......... 107
3.1. Гендерно-психологічні особливості ліричного переживання тіла
й тілесності .......................................................................................... 108 3.2. Маскулінна та фемінінна стратегії ліричного переживання
сексуальності в поезії українських митців ХХ століття ............ 151
Висновки до розділу 3 ......................................................................... 210
РОЗДІЛ 4.
Гендерно-психологічні засади ліричного переживання синівського /
дочірнього ставлення до матері / батька як основи ідентифікаційної й
світомоделюючої політики в українській поезії ХХ століття .......... 215
4.1. Концептуалізація материнської фігури в маскулінній / фемінінній
ліричній свідомості крізь призму едипової психоматриці ............. 216
4.2. Маскулінна / фемінінна стратегія художнього втілення едипового
ставлення до батьківської фігури ...................................................... 284
4.3. Специфіка вираження батьківського почуття до дитини в маску-
лінній / фемінінній ліричній свідомості ........................................... 339
Висновки до розділу 4 ......................................................................... 348
РОЗДІЛ 5.
Гендерно-психологічні особливості художнього втілення сенсожиттєвої
парадигми «життя – смерть» в українській ліриці ХХ століття ........356
5.1. Фемінінна специфіка художнього осмислення сенсожиттєвих
стимулів і перспективи смерті .......................................................... 357
5.2. Маскулінна стратегія художнього втілення сенсожиттєвої пара-
дигми ..................................................................................................... 430
5.3. Маскулінні / фемінінні особливості ліричної рецепції творчості як
актуального сенсожиттєвого стимулу .............................................. 527
Висновки до розділу 5 ......................................................................... 550
ВИСНОВКИ ....................................................................................... 559
Список використаних джерел .................................................................... 578