Інформація Коментарі (0)
Есеїстика українських письменників як феномен літератури кінця ХХ – початку ХХІ ст.
Есеїстика українських письменників як феномен літератури кінця ХХ – початку ХХІ ст. - Тетяна Миколаївна Шевченко
Дисертація
Написано: 2019 року
Твір додано: 19-10-2021, 14:17

Завантажити:

PDF
Шевченко Тетяна
Есеїстика українських письменників як феномен літератури кінця ХХ – початку ХХІ ст. : монографія. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2019. 584 с.
ISBN 978-966-489-452-1

Монографію присвячено письменницькій есеїстиці в українській літературі кінця ХХ – початку ХХІ ст. Запропоновано її осмислення в ментативно-наративному дискурсі, окреслено її як продуктивну художньо-дискурсивну практику в письменстві сучасності. Проаналізовано форми ансамблевого обʼєднання есеїстики письменників, виявлено її сутність у контексті топологічного повороту в культурі.
Монографію адресовано науковцям, викладачам, аспірантам і студентам філологічного фаху, а також широкому колу читачів, які цікавляться проблемами розвитку сучасної української літератури.
3
ЗМІСТ
ВСТУП ...................................................................................................... 6
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ РОБОТИ ................................... 18
1.1. Есей як обʼєкт наукового осмислення в гуманітарній
традиції минулого й сучасності ...................................................... 18
1.1.1. Походження есею як літературного твору ...................... 23
1.1.2. Есей: жанр, метажанр, дискурсивна практика ............... 28
1.1.2.1. Есей як літературний жанр ...................................... 28
1.1.2.2. Есей як метажанр ..................................................... 35
1.1.2.3. Есей як дискурсивна практика ................................ 39
1.1.3. Національні есеїстичні традиції в дослідженнях
літературознавців ........................................................................ 42
1.1.3.1. Українська есеїстика ХІХ-ХХ століть
у літературознавчому осмисленні ........................................ 44
1.1.3.2. Сучасна письменницька есеїстика
в літературознавчому осмисленні ........................................ 48
1.1.4. Методологія вивчення есеїстики: розмаїття підходів .... 55
1.2. Письменницька есеїстика: окреслення поняття ..................... 71
1.3. Есеїстика у контексті постмодернізму .................................... 93
Висновки до I розділу .......................................................................... 105
РОЗДІЛ ІІ. МЕНТАТИВНО-НАРАТИВНА ПРИРОДА ЕСЕЇВ
СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ ............................ 108
2.1. Поняття ментативу. Ментатив як модель текстопородження
письменницького есею ................................................................... 108
2.2. Есеї наративного типу ............................................................. 120
2.2.1. Наративні есеї епістолярного типу ................................ 132
2.2.2. Наративні есеї мемуарно-щоденникового типу ........... 149
2.3. Наративно-ментативні есеї ..................................................... 154
2.4. Есеї ментативного типу .......................................................... 169
2.4.1. Ментатив в есеях-дзуйхіцу ............................................ 182
2.4.2. Особливості ментативу в есеях-скітце .......................... 197
Висновки до II розділу ........................................................................ 2054
РОЗДІЛ ІІІ. ДИСКУРСИВНІ ВИМІРИ ПИСЬМЕННИЦЬКОГО
ЕСЕЮ .................................................................................................... 209
3.1. Есей як дискурсивна практика ............................................... 209
3.2. Особливості читацької рецепції письменницького есею ..... 229
3.3. Художні техніки і практики в есеїстичних текстах .............. 244
3.3.1. Інтимізація як практика зближення з читачем ............. 245
3.3.2. Сугестивність як практика впливу на читача ............... 257
3.3.3. Лірична інтенція в есеях письменників ........................ 267
3.3.4. Автокреація як практика самоідентифікації
в письменницькому есеї ........................................................... 277
3.4. Перформативний потенціал письменницького есею ........... 285
Висновки до III розділу ....................................................................... 301
РОЗДІЛ ІV. ФОРМИ АНСАМБЛЕВОГО ОБ’ЄДНАННЯ
ЕСЕЇСТИКИ ПИСЬМЕННИКІВ У СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ
ЛІТЕРАТУРІ.......................................................................................... 305
4.1. Ансамблеві форми есею в сучасній українській
літературі ......................................................................................... 305
4.1.1. Цикл як форма об’єднання есеїв ................................... 310
4.1.2. Збірка як репрезентант організації есеїстичного
письма ........................................................................................ 324
4.1.3. Серії, колекції, антології есеїстики кінця ХХ –
початку ХХІ ст. .......................................................................... 329
4. 2. Збірка як провідна форма ансамблевого об’єднання есеїв
письменників .................................................................................. 335
4.2.1. Класифікація збірок есеїв письменників ...................... 335
4.2.2. Збірка есеїв у контексті літературної творчості
письменника .............................................................................. 340
4.2.3. Письменницький есей у збірках інших форматів ........ 349
4.3. Композиційна організація збірки письменницьких есеїв:
провідні тенденції ........................................................................... 356
4.3.1. Традиції М. Монтеня й сучасні збірки
письменницьких есеїв .............................................................. 356
4.3.2. Збірка «Лексикон інтимних міст» Ю. Андруховича:
«системна безсистемність» ...................................................... 3684.3.3. Збірка «Канатоходці» С. Процюка: «відкрита
множинність» ............................................................................ 379
4.4.4. Збірки «Let my people go» та «І знов я влізаю в танк…»
О. Забужко: концептуальний еклектизм ................................. 389
Висновки до IV розділу ....................................................................... 399
РОЗДІЛ V. СУЧАСНА ПИСЬМЕННИЦЬКА ЕСЕЇСТИКА
В КОНТЕКСТІ ТОПОЛОГІЧНОГО ПОВОРОТУ В КУЛЬТУРІ ..... 403
5.1. Письменницька есеїстика: аспекти топологічної рефлексії.
Способи проблематизації місця (простору) в есеїстиці ............. 403
5.2. Літературно-критична рефлексія: концептуалізація
художнього тексту як місця (текст як простір рефлексії) ........... 414
5.3. Автобіографічна рефлексія: топоси памʼяті як досвід
рефлексії .......................................................................................... 426
5.4. Портретна рефлексія: митець як обʼєкт есеїстичного
осмислення ...................................................................................... 438
5.5. Подорожня рефлексія: географічні топоси
як предмет обсервації ..................................................................... 450
5.6. «Есей місця» як окремий різновид есею в сучасній
українській літературі .................................................................... 463
5.6.1. Самоідентифікація есеїста як пошук
«своєї території» ....................................................................... 475
5.6.2.Топологія мікрокосму як есеїстична
самоідентифікація ..................................................................... 485
Висновки до V розділу ........................................................................ 495
ВИСНОВКИ ......................................................................................... 500
БІБЛІОГРАФІЯ ..................................................................................... 516
ДОДАТКИ ............................................................................................. 572
Що ще подивитися