Рефлексія ідеологеми «Москва – третій Рим» у російській релігійно-філософській думці
Максим Галіченко
Інформація
Коментарі (0)
Рефлексія ідеологеми «Москва – третій Рим» у російській релігійно-філософській думці - Максим Галіченко
Автор: Максим Галіченко
Написано: 2016 року
Твір додано: 19-10-2021, 17:33
Завантажити:
Мета дисертаційної роботи полягає у здійсненні комплексного
філософсько-релігієзнавчого аналізу ідеологеми «Москва – Третій Рим»
шляхом виявлення її богословської та ідеологічної сутності, визначення
особливостей її рефлексії на різних етапах розвитку російської релігійно-
філософської думки, а також її втілення у сучасному концепті Російської
православної церкви «Русский мир».
Реалізація поставленої мети передбачає розв’язання таких
дослідницьких завдань:
– здійснити аналіз вітчизняних, російських і зарубіжних філософських
табогословських інтерпретацій ідеологеми «Москва – Третій Рим»;
– дослідити можливість застосування поняття «ідеологема» стосовно
формули Філофея «Москва – Третій Рим»;
– з’ясувати вплив ідеологеми «Москва – Третій Рим» на взаємини між
державою, церквою та суспільством у контексті самодержавної моделі
управління;
– простежити рефлексію ідеологеми «Москва – Третій Рим» на різних
етапах розвитку російської релігійно-філософської думки;
– проаналізувати ідеологему «Москва – Третій Рим» крізь призму
синтезу християнської есхатології та іудейського месіанізму;
– розкрити механізми екстраполяції ідеологеми «Москва – Третій Рим»
уконцепт«Русский мир» як невід’ємну складову ідеології сучасної Росії.
філософсько-релігієзнавчого аналізу ідеологеми «Москва – Третій Рим»
шляхом виявлення її богословської та ідеологічної сутності, визначення
особливостей її рефлексії на різних етапах розвитку російської релігійно-
філософської думки, а також її втілення у сучасному концепті Російської
православної церкви «Русский мир».
Реалізація поставленої мети передбачає розв’язання таких
дослідницьких завдань:
– здійснити аналіз вітчизняних, російських і зарубіжних філософських
табогословських інтерпретацій ідеологеми «Москва – Третій Рим»;
– дослідити можливість застосування поняття «ідеологема» стосовно
формули Філофея «Москва – Третій Рим»;
– з’ясувати вплив ідеологеми «Москва – Третій Рим» на взаємини між
державою, церквою та суспільством у контексті самодержавної моделі
управління;
– простежити рефлексію ідеологеми «Москва – Третій Рим» на різних
етапах розвитку російської релігійно-філософської думки;
– проаналізувати ідеологему «Москва – Третій Рим» крізь призму
синтезу християнської есхатології та іудейського месіанізму;
– розкрити механізми екстраполяції ідеологеми «Москва – Третій Рим»
уконцепт«Русский мир» як невід’ємну складову ідеології сучасної Росії.
ВСТУП………………………………………………………………………… 3
РОЗДІЛ 1.ІДЕОЛОГЕМА «МОСКВА – ТРЕТІЙ РИМ»ЯК ОБ’ЄКТ
ФІЛОСОФСЬКО-РЕЛІГІЄЗНАВЧОГО ДОСЛІДЖЕННЯ…………..
11
1.1. Рефлексія ідеологеми «Москва – Третій Рим» в історико-
філософській думці……………………………………………………………
11
1.2. Методологічні засади філософсько-релігієзнавчого аналізу
ідеологеми «Москва – Третій Рим»…………………………………………
45
Висновки до розділу 1…………………………………………………….…. 64
РОЗДІЛ 2. МІСЦЕ ІДЕОЛОГЕМИ «МОСКВА – ТРЕТІЙ РИМ» У
РОСІЙСЬКІЙ РЕЛІГІЙНО-ФІЛОСОФСЬКІЙ ДУМЦІ………………
67
2.1. Есхатологічно-месійний зміст ідеологеми «Москва – Третій Рим»… 67
2.2. Вплив ідеологеми «Москва – Третій Рим» на формування
самодержавної моделі державно-церковних відносин у Росії……………
89
Висновки до розділу 2…………………………………………………. 105
РОЗДІЛ 3. ЕКСТРАПОЛЯЦІЯ ІДЕОЛОГЕМИ «МОСКВА – ТРЕТІЙ
РИМ» У СУЧАСНІЙ РОСІЙСЬКІЙ РЕЛІГІЙНО-ФІЛОСОФСЬКІЙ
ДУМЦІ…………………………………………………………..………….….
108
3.1. Зародження та еволюція концепту «Русский мир» як невід’ємної
складової ідеології сучасної Росії…………………………………………….
108
3.2. Втіленняідеологеми «Москва – Третій Рим» у концепті «Русский
мир»Російської православної церкви……………………………………….
129
Висновки до розділу 3..……………………………………………………... 150
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………... 152
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ...…………. 157
РОЗДІЛ 1.ІДЕОЛОГЕМА «МОСКВА – ТРЕТІЙ РИМ»ЯК ОБ’ЄКТ
ФІЛОСОФСЬКО-РЕЛІГІЄЗНАВЧОГО ДОСЛІДЖЕННЯ…………..
11
1.1. Рефлексія ідеологеми «Москва – Третій Рим» в історико-
філософській думці……………………………………………………………
11
1.2. Методологічні засади філософсько-релігієзнавчого аналізу
ідеологеми «Москва – Третій Рим»…………………………………………
45
Висновки до розділу 1…………………………………………………….…. 64
РОЗДІЛ 2. МІСЦЕ ІДЕОЛОГЕМИ «МОСКВА – ТРЕТІЙ РИМ» У
РОСІЙСЬКІЙ РЕЛІГІЙНО-ФІЛОСОФСЬКІЙ ДУМЦІ………………
67
2.1. Есхатологічно-месійний зміст ідеологеми «Москва – Третій Рим»… 67
2.2. Вплив ідеологеми «Москва – Третій Рим» на формування
самодержавної моделі державно-церковних відносин у Росії……………
89
Висновки до розділу 2…………………………………………………. 105
РОЗДІЛ 3. ЕКСТРАПОЛЯЦІЯ ІДЕОЛОГЕМИ «МОСКВА – ТРЕТІЙ
РИМ» У СУЧАСНІЙ РОСІЙСЬКІЙ РЕЛІГІЙНО-ФІЛОСОФСЬКІЙ
ДУМЦІ…………………………………………………………..………….….
108
3.1. Зародження та еволюція концепту «Русский мир» як невід’ємної
складової ідеології сучасної Росії…………………………………………….
108
3.2. Втіленняідеологеми «Москва – Третій Рим» у концепті «Русский
мир»Російської православної церкви……………………………………….
129
Висновки до розділу 3..……………………………………………………... 150
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………... 152
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ...…………. 157
Що ще подивитися