Інформація Коментарі (0)
Життя і творчість Памва Беринди в ранньобароковому контексті
Життя і творчість Памва Беринди в ранньобароковому контексті - Юлія Рурак
Дисертація
Написано: 2021 року
Твір додано: 18-10-2021, 16:48

Завантажити:

PDF
Рурак Ю. В. Життя і творчість Памва Беринди в ранньобароковому
контексті. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук
за спеціальністю 10.01.01, українська література – Львівський національний
університет імені Івана Франка. Львів, 2021.
У дисертації досліджено творчий світ Памва Беринди як певну цілість,
сформовану в процесі тісної взаємодії словесного й візуального чинників, що
проявляється в усіх формах його діяльности: друкарської, граверської,
лексикографічної, письменницької. Обґрунтовано роль загального й авторського
контексту для з’ясування біоґрафічних фактів, атрибуції текстів, ґенези
літературних мотивів. Збірку „На Рожество Господа Бога і Спаса нашего Ісуса
Христа вѣршѣ для утѣхи православным христіаном” (1616) розглянуто як
самопроєкцію автора на джерела, структуру, способи інтерпретації, своєрідний
переклад слова на образ.
Комплексний характер дослідження зумовлює інтегральне тлумачення
життя й творчости Памва Беринди. Характерне для сучасної медієвістики
використання суміжних і допоміжних дисциплін, набуває особливої ваги з
огляду на багатогранність автора. І водночас характер різдвяної збірки, що стала
початком великої української традиції, дає підстави для власне
літературознавчого підходу.
Ключові слова: історія літератури, декламація, гравюра, контекст, раннє
бароко, медієвістика, джерела тексту, герменевтика, інтертекстуальність,
традиція.
ВСТУП……………………………………………………………………………….8
РОЗДІЛ 1. ПАМВО БЕРИНДА НА КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНОМУ
ТЛІ СВОЄЇ ДОБИ…………………………………………………………………14
1.1. Львівське братство та гурток Ґедеона Балабана: протистояння
і праця на спільному полі…………………..………………………………..…...15
1.2. Памво Беринда в освітніх, мовних і літературних процесах
кінця XVI – першої третини XVII століття……………………………..........……24
1.3. Історія рецепції життєвого й творчого шляху Памва Беринди……………27
Висновки до розділу 1……………………………………………………………..34
РОЗДІЛ 2. ПРОБЛЕМИ АВТОРСТВА ПАМВА БЕРИНДИ…………...…….36
2.1. Друкарська діяльність: галицький та київський періоди ………….……..….36
2.2. До питання атрибуції граверських і літературних творів
Памва Беринди……………………………………………………………………...48
2.3. Від Павла до Памва: традиція імені Беринди…………………………………50
2.4. „Лексіконъ славенорωсскїй альбо Именъ тлъкованїє” як засіб
і мета Памва Беринди………………………………………..……………………...55
Висновки до розділу 2……………………………………………………………..63
РОЗДІЛ 3. КОМПОЗИЦІЙНО-СТРУКТУРНІ ОСОБЛИВОСТІ
ЗБІРКИ „ВІРШІ НА РІЗДВО ХРИСТОВЕ” 1616 РОКУ………….…………..65
3.1. Жанрові прикмети різдвяних віршів Памва Беринди………………………..65
3.2. Репрезентація євангельського сюжету у структурі збірки…………………...69
3.2.1. Приcвята „До превелебного вь ХристҌ єго святителскоє милости
кир Ієреміи Тисаровского, єпископа лвовского, и прочая,
пана моєго милостивого”…………………………………………………………..69
3.2.2. Пролог різдвяної декламації і дорога до Витлеєма……...........………….....71
3.2.3. Зустріч із новонародженим Ісусом………………………...………..............73
3.2.4. Поклоніння і дари волхвів…………………………………………………...76
3.2.5. Епілог: благодать і радість Різдва…………………………………………...81
3.2.6. Розширення різдвяного кола: вірші „На Стефана Первомученика”,
„На обрѣзаніє Господнє”, „Зъ ляменту над Василієм Великим”,
„На Святого Ѳеофанія альбо Богоявленіа”………………………………..………82
3.2.7. „До чительника” – завершальна частина збірки………………………….101
Висновки до розділу 3……………………………………………………………102
РОЗДІЛ 4. ІНТЕРПРЕТАЦІЙНО-ГЕРМЕНЕВТИЧНІ ЗАСАДИ
ПАМВА БЕРИНДИ……………………………………...………………………104
4.1. Джерела творів Памва Беринди: Святе Письмо та житійна традиція…...…104
4.2. Біблійні образи у різдвяних віршах Памва Беринди………………...……...108
4.2. Містерія Боговтілення………………………………………………………..117
4.3. Взаємодія словесного та графічного мистецтв у збірці
„Вірші на Різдво Христове”…………………………………………...………….122
Висновки до розділу 4……………………………………………………………142
ВИСНОВКИ……………………………………………………...……………….144