«Розриви» історичного часу як об'єкт філософсько-історичного дослідження
Олексій Ткаченко
Інформація
Коментарі (0)
«Розриви» історичного часу як об'єкт філософсько-історичного дослідження - Олексій Ткаченко
Автор: Олексій Ткаченко
Написано: 2016 року
Твір додано: 19-10-2021, 17:33
Завантажити:
Метою дисертаційного дослідження концептуалізація поняття «розрив»
історичного часу в філософсько-історичному дослідженні.
Для досягнення мети поставлено ряд задач:
- виявити теоретико-методологічні передумови постановки проблеми
«розривів» історичного часу у філософії історії ХХ сторіччя;
- розробити теоретико-методологічні засади для вивчення проблеми
«розривів» історичного часу;
- визначити поняття «розрив» історичного часу у філософсько-історичній
перспективі;
- систематизувати різні варіанти опису та осмислення «розривності»
історичного часу;
- розкрити евристичний потенціал досліджень «розривів» історичного
часу в аналізі природи феномену історичної свідомості;
- виявити та описати інваріантні механізми «розривів» історичного часу
у традиціях релігійної думки та у світських ідеологічних системах;
- довести актуальність проблеми «розривів» історичного часу для
сучасної історичної свідомості шляхом аналізу продуктів сучасної масової
культури та мас-медіа;
- довести вкоріненість відчуття «розриву» в функціонуванні сучасної
історичної пам’яті.
історичного часу в філософсько-історичному дослідженні.
Для досягнення мети поставлено ряд задач:
- виявити теоретико-методологічні передумови постановки проблеми
«розривів» історичного часу у філософії історії ХХ сторіччя;
- розробити теоретико-методологічні засади для вивчення проблеми
«розривів» історичного часу;
- визначити поняття «розрив» історичного часу у філософсько-історичній
перспективі;
- систематизувати різні варіанти опису та осмислення «розривності»
історичного часу;
- розкрити евристичний потенціал досліджень «розривів» історичного
часу в аналізі природи феномену історичної свідомості;
- виявити та описати інваріантні механізми «розривів» історичного часу
у традиціях релігійної думки та у світських ідеологічних системах;
- довести актуальність проблеми «розривів» історичного часу для
сучасної історичної свідомості шляхом аналізу продуктів сучасної масової
культури та мас-медіа;
- довести вкоріненість відчуття «розриву» в функціонуванні сучасної
історичної пам’яті.
Вступ ...............................................................................................................................4
1. Теоретико-методологічні основи вивчення історичного часу у філософсько-
історичному дослідженні ............................................................................................14
1.1. Криза ідеї «лінійності» у європейській філософській та історичній теорії….15
1.2. Роль «антропологічного повороту» філософсько-історичної думки в
постановці питання про «розриви» історичного часу...............................................30
1.3. «Лінгвістичний поворот» та постмодерністська рефлексія «розривів»
історичного часу............................................................................................................37
1.4. «Аісторичне реконструювання» Вальтера Беньяміна та Джорджо Агамбена
як спосіб осмислення «розриву»....................................................................................52
1.5. Філософія історії у пошуках способу інтерпретації історичного процесу поза
ідеї метанарративу.......................................................................................................59
Висновок до першого розділу.........................................................................................67
2. Способи репрезентації уявлень про «розриви» історичного часу у історичній
свідомості.......................................................................................................................70
2.1. Філософсько-історична рефлексія базових елементів «сюжету» історії в
контексті інтерпретації природи історичної свідомості......................................70
2.2. Міфи про Золотий вік у філософсько-історичній рефлексії в контексті
проблеми «розривів» історичного часу.......................................................................75
2.3. Християнські ідеї існування людства поза історії та поза часом у вигляді
«розривів» історичного часу........................................................................................88
2.4. Позарелігійне «випадіння» із історичного часу у середньовічній народній
свідомості....................................................................................................................108
2.5. Візії «розривів» історичного часу у філософсько-історичних конструкціях
секулярних ідеологічних проектів...............................................................................116
2.6. Ігри з часом як один із способів «розриву» та подолання історичного часу...125
Висновок до другого розділу........................................................................................130 3
3. Соціальні виміри репрезентації «розривів» історичного часу.......................132
3.1. Осмислення колективної та історичної пам’яті у філософсько-історичній
теорії ХХ сторіччя.......................................................................................................132
3.2. Травматичність історичної пам’яті першої половини ХХ сторіччя як одна з
причин «розривів» пам’яті..........................................................................................141
3.3. Роль «рефреймування» та «провалів» в процесі конструювання колективної
пам’яті Висновок до третього розділу....................................................................151
Висновок до третього розділу...................................................................................167
Висновки......................................................................................................................168
Список використаної літератури...........................................................................172
1. Теоретико-методологічні основи вивчення історичного часу у філософсько-
історичному дослідженні ............................................................................................14
1.1. Криза ідеї «лінійності» у європейській філософській та історичній теорії….15
1.2. Роль «антропологічного повороту» філософсько-історичної думки в
постановці питання про «розриви» історичного часу...............................................30
1.3. «Лінгвістичний поворот» та постмодерністська рефлексія «розривів»
історичного часу............................................................................................................37
1.4. «Аісторичне реконструювання» Вальтера Беньяміна та Джорджо Агамбена
як спосіб осмислення «розриву»....................................................................................52
1.5. Філософія історії у пошуках способу інтерпретації історичного процесу поза
ідеї метанарративу.......................................................................................................59
Висновок до першого розділу.........................................................................................67
2. Способи репрезентації уявлень про «розриви» історичного часу у історичній
свідомості.......................................................................................................................70
2.1. Філософсько-історична рефлексія базових елементів «сюжету» історії в
контексті інтерпретації природи історичної свідомості......................................70
2.2. Міфи про Золотий вік у філософсько-історичній рефлексії в контексті
проблеми «розривів» історичного часу.......................................................................75
2.3. Християнські ідеї існування людства поза історії та поза часом у вигляді
«розривів» історичного часу........................................................................................88
2.4. Позарелігійне «випадіння» із історичного часу у середньовічній народній
свідомості....................................................................................................................108
2.5. Візії «розривів» історичного часу у філософсько-історичних конструкціях
секулярних ідеологічних проектів...............................................................................116
2.6. Ігри з часом як один із способів «розриву» та подолання історичного часу...125
Висновок до другого розділу........................................................................................130 3
3. Соціальні виміри репрезентації «розривів» історичного часу.......................132
3.1. Осмислення колективної та історичної пам’яті у філософсько-історичній
теорії ХХ сторіччя.......................................................................................................132
3.2. Травматичність історичної пам’яті першої половини ХХ сторіччя як одна з
причин «розривів» пам’яті..........................................................................................141
3.3. Роль «рефреймування» та «провалів» в процесі конструювання колективної
пам’яті Висновок до третього розділу....................................................................151
Висновок до третього розділу...................................................................................167
Висновки......................................................................................................................168
Список використаної літератури...........................................................................172
Що ще подивитися