Розвиток художньо-промислової освіти Галичини (кінець ХІХ – перша половина ХХ століття)
Лілія Синишин
Інформація
Коментарі (0)
Розвиток художньо-промислової освіти Галичини (кінець ХІХ – перша половина ХХ століття) - Лілія Синишин
Автор: Лілія Синишин
Написано: 2019 року
Твір додано: 19-10-2021, 17:42
Завантажити:
Синишин Л. О. Розвиток художньо-промислової освіти Галичини (кінець
ХІХ – перша половина ХХ століття). – Кваліфікаційна наукова праця на правах
рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук
(доктора філософії) за спеціальністю 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія
педагогіки». – ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя
Стефаника», м. Івано-Франківськ; Київський університет імені Бориса
Грінченка, Київ, 2019.
У дисертації «Розвиток художньо-промислової освіти Галичини (кінець
ХІХ – перша половина ХХ століття)» висвітлено наукову проблему поступу
художньо-промислової освіти як культурно-освітнього феномену в руслі
якісних соціально-економічних і культурних зрушень у 1876–1939 рр.
Аналіз змін, що зумовлювали розвій художньо-промислової освіти
Галичини у визначених хронологічних межах, здійснено на засадах
соціокультурного, формаційного, хронологічного, цивілізаційного та
герменевтичного підходів. Це уможливило встановити взаємозв’язки
соціально-економічних, організаційно-педагогічних, етнокультурних чинників
і дослідити їх вплив на постановку мети, змісту, організації навчання у
художньо-промислових школах різних типів.
Висвітлення проблеми дослідження здійснювалося відповідно до
джерельної бази, яку склали законодавчі та нормативні акти України з питань
розвитку освіти і культури; опубліковані і неопубліковані документи та
матеріали про становлення й розвиток художньо-промислової освіти Галичини;
історіографічні праці вітчизняних і зарубіжних педагогів різних періодів, статті
й матеріали з періодичних видань досліджуваного періоду; інтерпретаційні
дослідження. Студіювання різних груп джерел уможливило розв’язання мети і
завдань дослідження. Історіографія проблеми охоплювала чотири періоди:
історіографія періоду Австро-Угорської доби (1876–1918); історіографія доби 3
Другої Речі Посполитої (1919–1939); праці радянської доби (1939–1991);
сучасний період української історіографії (1991 – донині). За результатами
вивчення праць з’ясовано, що окремі питання окресленої проблеми
перебувають у міждисциплінарному полі та є предметом вивчення сучасних
дослідників з історії педагогіки, культурології, мистецтвознавства.
Встановлено, що інтерес з боку науковців до вивчення культурно-освітнього
поступу досліджуваного явища в регіональному вимірі зумовлений тим, що в
добу незалежної України було знято політико-ідеологічні перепони та
заборони. З’ясовано, що, незважаючи на низку досліджень із дотичних аспектів,
проблема розвитку художньо-промислової освіти Галичини (1876–1939) не
була предметом цілісного наукового аналізу.
За результатами історіографічного аналізу уточнено сутність поняття
«розвиток художньо-промислової освіти», що у дослідженні розглядається як
зміна кількісних і якісних характеристик, котрі визначають поступ системи
підготовки фахівців до художньо-промислової діяльності відповідно до
суспільно-зумовленої мети і завдань. Досліджено й охарактеризовано вплив
соціально-економічних, організаційно-педагогічних, етнокультурних чинників
на формування шкільної мережі, а також на перебіг змін у змісті, формах і
методах навчання. Встановлено взаємозв’язки між державною освітньою
політикою Австро-Угорської монархії та Другої Речі Посполитої,
економічними стратегіями та зміною мети щодо художньо-промислової освіти,
що впливало на поступ цієї освіти в територіальних і хронологічних межах
дослідження.
Наукова новизна дисертації полягає в тому, що вперше в історико-
педагогічній ретроспективі історико-педагогічній ретроспективі 1876–1939
років ґенезу художньо-промислової освіти на тлі соціально-економічних і
культурних зрушень на теренах Галичини. За визначеним критеріями:
гармонізація етнокультурних традицій, інтеграція художньої та промислової
складових освіти розроблено періодизацію означеного культурно-освітнього
феномену, виокремлено два періоди та етапи в них. Перший період (1876–1918) 4
– становлення та розвиток художньо-промислової освіти Галичини в умовах
Австро-Угорської монархії: (етапи: (1876–1891) – культурно-традиційний,
(1891–1918) – становлення державної системи художньо-промислової освіти).
Другий період (1919–1939) – одержавлення художньо-промислової освіти
Галичини в політико-економічному та культурному полі Другої Речі
Посполитої (етапи: (1919–1929) – державної підтримки ремісничих традицій із
підготовки фахівців до виробничих процесів, (1929–1939) – змістово-
методичного вдосконалення діяльності художньо-промислових шкіл).
Виокремлено та охарактеризовано провідні тенденції розвитку художньо-
промислової освіти: освітню політику держав, вплив громадських ініціатив на
поступ художньо-промислової освіти Галичини, розвиток мережі художньо-
промислових шкіл та структурування змістово-методичного забезпечення
навчання. Розроблено типологію художньо-промислових шкіл Галичини за
критеріями: обсягом знань, характером фахової підготовки, часом і місцем
перебування. Межі періодів та етапів у них виокремлено на підставі аналізу тих
змін, що характеризували поступ художньо-промислової освіти Галичини у
хронологічних межах дослідження.
Унаслідок вивчення джерельної бази виокремлено та охарактеризовано
провідні тенденції розвитку художньо-промислової освіти. З’ясовано, що
розвиток художньо-промислової освіти у встановлених територіальних і
хронологічних межах визначався насамперед освітньою політикою держав,
впливом громадських ініціатив на поступ художньо-промислової освіти
Галичини, розвитком мережі художньо-промислових шкіл та структуруванням
змістово-методичного забезпечення навчання.
У дослідженні подано типологію художньо-промислових шкіл, що
функціонували у краї в період 1876–1939 рр. Художньо-промислові школи
різнилися за обсягом знань, характером фахової підготовки, часом і місцем
перебування. Студіювання історіографічних праць, джерел дослідження,
матеріалів із фондів Центрального державного історичного архіву, м. Львів
(ЦДІАЛ), Державного архіву Івано-Франківської області (Держархів Івано-5
Франківської області) сприяло з’ясуванню особливостей розвитку художньо-
промислових практик у школах різних типів в умовах становлення виробничих
і культурних осередків.
У визначених територіальних і хронологічних межах дослідження
виокремлено та охарактеризовано основні тенденції поступу художньо-
промислової освіти, до яких відносимо: освітню політику держав, у складі яких
перебувала Галичина (Австро-Угорська монархія, Друга Річ Посполита); вплив
громадських ініціатив (Товариство «Гуцульська спілка», «Руська бурса
реміснича і промислова», «Руське педагогічне товариство», «Шкільна поміч»,
Товариство «Просвіта» імені Тараса Шевченка, «Учительська громада»,
«Краєвий шкільний союз»); розвиток мережі художньо-промислових шкіл та
структурування змістово-методичного забезпечення навчання. Вивчення
тенденцій розвитку художньо-промислової освіти в означених територіальних і
хронологічних межах наукового пошуку сприяло з’ясуванню відомостей про те,
що поступ цього культурно-освітнього явища був циклічним, зі стрімким
зростанням та спадами, що породжувало суперечності. Позитивна динаміка
поступу полягала в кількісних і якісних змінах: зростанні чисельності
художньо-промислових шкіл різних типів і форм підготовки, удосконаленні та
збільшенні в змісті освіти компоненти народної естетики та нових художніх
практик підготовки вчителів.
Обґрунтовано вплив соціально-економічних, природних та
етнокультурних зв’язків на становлення й розвиток центрів художньо-
промислової освіти у Галичині в хронологічних межах дослідження (міста
Косів, Львів, Станіславів, Коломия), висвітлено взаємозв’язки художньо-
промислової освіти Галичини з художньо-виробничими осередками. На
підставі аналізу документів (друкованих і рукописних), що розкривають
діяльності державної гімназії з українською мовою навчання в м. Станіславові,
охарактеризовано особливості пристосування продуктивних практик художньо-
промислової освіти та їх розвитку (1905–1939). Досліджено зміни у змісті
підготовки учнів гімназії відповідно до тогочасної мети освіти, що визначалася державою в хронологічних межах двох зазначених вище періодів: упродовж
1876–1918 та 1919–1939 рр. З’ясовано та висвітлено пріоритети змістово-
методичного забезпечення навчання учнів відповідно до суспільної мети:
художньо-промисловий – у перший період і декоративно-прикладний та
промисловий – у другий період.
Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає в тому,
що основні положення, результати й висновки дослідження поглиблюють
історико-педагогічне знання про тенденції поступу художньо-промислової
освіти Галичини впродовж 1876–1939 рр. в умовах суспільно-економічних,
політико-ідеологічних змін, педагогічних пріоритетів. Узагальнені теоретичні
положення, історіографія проблеми, фактологічний матеріал можуть скласти
основу для написання підручників, посібників з історії освіти. Окремі історичні
факти, біографічні довідки, узагальнення урізноманітнять і збагатять тематику
наукових розвідок студентів, аспірантів.
Ключові слова: художньо-промислова освіта, художньо-промислові
школи, фахові школи, зміст освіти, мережа шкіл, розвиток художньо-
промислової освіти, чинники, тенденції розвитку художньо-промислової освіти,
періодизація розвитку художньо-промислової освіти Галичини.
ХІХ – перша половина ХХ століття). – Кваліфікаційна наукова праця на правах
рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук
(доктора філософії) за спеціальністю 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія
педагогіки». – ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя
Стефаника», м. Івано-Франківськ; Київський університет імені Бориса
Грінченка, Київ, 2019.
У дисертації «Розвиток художньо-промислової освіти Галичини (кінець
ХІХ – перша половина ХХ століття)» висвітлено наукову проблему поступу
художньо-промислової освіти як культурно-освітнього феномену в руслі
якісних соціально-економічних і культурних зрушень у 1876–1939 рр.
Аналіз змін, що зумовлювали розвій художньо-промислової освіти
Галичини у визначених хронологічних межах, здійснено на засадах
соціокультурного, формаційного, хронологічного, цивілізаційного та
герменевтичного підходів. Це уможливило встановити взаємозв’язки
соціально-економічних, організаційно-педагогічних, етнокультурних чинників
і дослідити їх вплив на постановку мети, змісту, організації навчання у
художньо-промислових школах різних типів.
Висвітлення проблеми дослідження здійснювалося відповідно до
джерельної бази, яку склали законодавчі та нормативні акти України з питань
розвитку освіти і культури; опубліковані і неопубліковані документи та
матеріали про становлення й розвиток художньо-промислової освіти Галичини;
історіографічні праці вітчизняних і зарубіжних педагогів різних періодів, статті
й матеріали з періодичних видань досліджуваного періоду; інтерпретаційні
дослідження. Студіювання різних груп джерел уможливило розв’язання мети і
завдань дослідження. Історіографія проблеми охоплювала чотири періоди:
історіографія періоду Австро-Угорської доби (1876–1918); історіографія доби 3
Другої Речі Посполитої (1919–1939); праці радянської доби (1939–1991);
сучасний період української історіографії (1991 – донині). За результатами
вивчення праць з’ясовано, що окремі питання окресленої проблеми
перебувають у міждисциплінарному полі та є предметом вивчення сучасних
дослідників з історії педагогіки, культурології, мистецтвознавства.
Встановлено, що інтерес з боку науковців до вивчення культурно-освітнього
поступу досліджуваного явища в регіональному вимірі зумовлений тим, що в
добу незалежної України було знято політико-ідеологічні перепони та
заборони. З’ясовано, що, незважаючи на низку досліджень із дотичних аспектів,
проблема розвитку художньо-промислової освіти Галичини (1876–1939) не
була предметом цілісного наукового аналізу.
За результатами історіографічного аналізу уточнено сутність поняття
«розвиток художньо-промислової освіти», що у дослідженні розглядається як
зміна кількісних і якісних характеристик, котрі визначають поступ системи
підготовки фахівців до художньо-промислової діяльності відповідно до
суспільно-зумовленої мети і завдань. Досліджено й охарактеризовано вплив
соціально-економічних, організаційно-педагогічних, етнокультурних чинників
на формування шкільної мережі, а також на перебіг змін у змісті, формах і
методах навчання. Встановлено взаємозв’язки між державною освітньою
політикою Австро-Угорської монархії та Другої Речі Посполитої,
економічними стратегіями та зміною мети щодо художньо-промислової освіти,
що впливало на поступ цієї освіти в територіальних і хронологічних межах
дослідження.
Наукова новизна дисертації полягає в тому, що вперше в історико-
педагогічній ретроспективі історико-педагогічній ретроспективі 1876–1939
років ґенезу художньо-промислової освіти на тлі соціально-економічних і
культурних зрушень на теренах Галичини. За визначеним критеріями:
гармонізація етнокультурних традицій, інтеграція художньої та промислової
складових освіти розроблено періодизацію означеного культурно-освітнього
феномену, виокремлено два періоди та етапи в них. Перший період (1876–1918) 4
– становлення та розвиток художньо-промислової освіти Галичини в умовах
Австро-Угорської монархії: (етапи: (1876–1891) – культурно-традиційний,
(1891–1918) – становлення державної системи художньо-промислової освіти).
Другий період (1919–1939) – одержавлення художньо-промислової освіти
Галичини в політико-економічному та культурному полі Другої Речі
Посполитої (етапи: (1919–1929) – державної підтримки ремісничих традицій із
підготовки фахівців до виробничих процесів, (1929–1939) – змістово-
методичного вдосконалення діяльності художньо-промислових шкіл).
Виокремлено та охарактеризовано провідні тенденції розвитку художньо-
промислової освіти: освітню політику держав, вплив громадських ініціатив на
поступ художньо-промислової освіти Галичини, розвиток мережі художньо-
промислових шкіл та структурування змістово-методичного забезпечення
навчання. Розроблено типологію художньо-промислових шкіл Галичини за
критеріями: обсягом знань, характером фахової підготовки, часом і місцем
перебування. Межі періодів та етапів у них виокремлено на підставі аналізу тих
змін, що характеризували поступ художньо-промислової освіти Галичини у
хронологічних межах дослідження.
Унаслідок вивчення джерельної бази виокремлено та охарактеризовано
провідні тенденції розвитку художньо-промислової освіти. З’ясовано, що
розвиток художньо-промислової освіти у встановлених територіальних і
хронологічних межах визначався насамперед освітньою політикою держав,
впливом громадських ініціатив на поступ художньо-промислової освіти
Галичини, розвитком мережі художньо-промислових шкіл та структуруванням
змістово-методичного забезпечення навчання.
У дослідженні подано типологію художньо-промислових шкіл, що
функціонували у краї в період 1876–1939 рр. Художньо-промислові школи
різнилися за обсягом знань, характером фахової підготовки, часом і місцем
перебування. Студіювання історіографічних праць, джерел дослідження,
матеріалів із фондів Центрального державного історичного архіву, м. Львів
(ЦДІАЛ), Державного архіву Івано-Франківської області (Держархів Івано-5
Франківської області) сприяло з’ясуванню особливостей розвитку художньо-
промислових практик у школах різних типів в умовах становлення виробничих
і культурних осередків.
У визначених територіальних і хронологічних межах дослідження
виокремлено та охарактеризовано основні тенденції поступу художньо-
промислової освіти, до яких відносимо: освітню політику держав, у складі яких
перебувала Галичина (Австро-Угорська монархія, Друга Річ Посполита); вплив
громадських ініціатив (Товариство «Гуцульська спілка», «Руська бурса
реміснича і промислова», «Руське педагогічне товариство», «Шкільна поміч»,
Товариство «Просвіта» імені Тараса Шевченка, «Учительська громада»,
«Краєвий шкільний союз»); розвиток мережі художньо-промислових шкіл та
структурування змістово-методичного забезпечення навчання. Вивчення
тенденцій розвитку художньо-промислової освіти в означених територіальних і
хронологічних межах наукового пошуку сприяло з’ясуванню відомостей про те,
що поступ цього культурно-освітнього явища був циклічним, зі стрімким
зростанням та спадами, що породжувало суперечності. Позитивна динаміка
поступу полягала в кількісних і якісних змінах: зростанні чисельності
художньо-промислових шкіл різних типів і форм підготовки, удосконаленні та
збільшенні в змісті освіти компоненти народної естетики та нових художніх
практик підготовки вчителів.
Обґрунтовано вплив соціально-економічних, природних та
етнокультурних зв’язків на становлення й розвиток центрів художньо-
промислової освіти у Галичині в хронологічних межах дослідження (міста
Косів, Львів, Станіславів, Коломия), висвітлено взаємозв’язки художньо-
промислової освіти Галичини з художньо-виробничими осередками. На
підставі аналізу документів (друкованих і рукописних), що розкривають
діяльності державної гімназії з українською мовою навчання в м. Станіславові,
охарактеризовано особливості пристосування продуктивних практик художньо-
промислової освіти та їх розвитку (1905–1939). Досліджено зміни у змісті
підготовки учнів гімназії відповідно до тогочасної мети освіти, що визначалася державою в хронологічних межах двох зазначених вище періодів: упродовж
1876–1918 та 1919–1939 рр. З’ясовано та висвітлено пріоритети змістово-
методичного забезпечення навчання учнів відповідно до суспільної мети:
художньо-промисловий – у перший період і декоративно-прикладний та
промисловий – у другий період.
Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає в тому,
що основні положення, результати й висновки дослідження поглиблюють
історико-педагогічне знання про тенденції поступу художньо-промислової
освіти Галичини впродовж 1876–1939 рр. в умовах суспільно-економічних,
політико-ідеологічних змін, педагогічних пріоритетів. Узагальнені теоретичні
положення, історіографія проблеми, фактологічний матеріал можуть скласти
основу для написання підручників, посібників з історії освіти. Окремі історичні
факти, біографічні довідки, узагальнення урізноманітнять і збагатять тематику
наукових розвідок студентів, аспірантів.
Ключові слова: художньо-промислова освіта, художньо-промислові
школи, фахові школи, зміст освіти, мережа шкіл, розвиток художньо-
промислової освіти, чинники, тенденції розвитку художньо-промислової освіти,
періодизація розвитку художньо-промислової освіти Галичини.
ВСТУП ……………………………………………………………………... 16
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ …………………. 24
1.1. Концепція наукового пошуку ………………………………………. 24
1.2. Історіографія та джерела студій ……………………………………. 39
Висновки до розділу 1 …………………………………………………….. 59
РОЗДІЛ 2. ПЕРІОДИЗАЦІЯ ҐЕНЕЗИ ХУДОЖНЬО-ПРОМИСЛОВОЇ
ОСВІТИ ГАЛИЧИНИ (1876–1939) ……………………………………….
62
2.1. Чинники впливу на поступ художньо-промислової освіти Галичини в
хронологічних межах студій ………………………………………
62
2.2. Періоди та етапи розвитку
художньо-промислової освіти Галичини (1876–1939) …………….
75
Висновки до розділу 2 ……………………………………………………... 94
РОЗДІЛ 3. ТЕНДЕНЦІЇ ПОСТУПУ ХУДОЖНЬО-ПРОМИСЛОВОЇ
ОСВІТИ ГАЛИЧИНИ В ХРОНОЛОГІЧНИХ МЕЖАХ ПЕРІОДІВ ТА
ЕТАПІВ ………………………………………………………………………….
98
3.1. Особливості становлення та розвитку художньо-промислової освіти
Галичини в соціально-культурному, економіко-правовому полі
Австро-Угорської монархії (1876–1918) ……………………………
98
3.2. Одержавлення художньо-промислової освіти Галичини
в умовах входження її до Другої Речі Посполитої (1919–1939) …
134
3.3. Пристосування змісту художньо-промислової освіти до політико-
економічних і культурних традицій ………………………………. 147
3.3.1. Трансформація змісту художньо-промислової освіти в умовах
суспільних змін …………………………………………………….. 147
3.3.2. Перспективи адаптації традиційних практик народних ремесел
у змісті підготовки фахівців у сучасних закладах вищої
освіти ………………………………………………………………... 161
Висновки до розділу 3 ……………………………………………………. 175
ВИСНОВКИ ………………………………………………………………. 182
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ……………………………….... 187
ДОДАТКИ …………………………………………………………………. 216
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ …………………. 24
1.1. Концепція наукового пошуку ………………………………………. 24
1.2. Історіографія та джерела студій ……………………………………. 39
Висновки до розділу 1 …………………………………………………….. 59
РОЗДІЛ 2. ПЕРІОДИЗАЦІЯ ҐЕНЕЗИ ХУДОЖНЬО-ПРОМИСЛОВОЇ
ОСВІТИ ГАЛИЧИНИ (1876–1939) ……………………………………….
62
2.1. Чинники впливу на поступ художньо-промислової освіти Галичини в
хронологічних межах студій ………………………………………
62
2.2. Періоди та етапи розвитку
художньо-промислової освіти Галичини (1876–1939) …………….
75
Висновки до розділу 2 ……………………………………………………... 94
РОЗДІЛ 3. ТЕНДЕНЦІЇ ПОСТУПУ ХУДОЖНЬО-ПРОМИСЛОВОЇ
ОСВІТИ ГАЛИЧИНИ В ХРОНОЛОГІЧНИХ МЕЖАХ ПЕРІОДІВ ТА
ЕТАПІВ ………………………………………………………………………….
98
3.1. Особливості становлення та розвитку художньо-промислової освіти
Галичини в соціально-культурному, економіко-правовому полі
Австро-Угорської монархії (1876–1918) ……………………………
98
3.2. Одержавлення художньо-промислової освіти Галичини
в умовах входження її до Другої Речі Посполитої (1919–1939) …
134
3.3. Пристосування змісту художньо-промислової освіти до політико-
економічних і культурних традицій ………………………………. 147
3.3.1. Трансформація змісту художньо-промислової освіти в умовах
суспільних змін …………………………………………………….. 147
3.3.2. Перспективи адаптації традиційних практик народних ремесел
у змісті підготовки фахівців у сучасних закладах вищої
освіти ………………………………………………………………... 161
Висновки до розділу 3 ……………………………………………………. 175
ВИСНОВКИ ………………………………………………………………. 182
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ……………………………….... 187
ДОДАТКИ …………………………………………………………………. 216
Що ще подивитися