Милосердя як аксіологічний феномен: соціально-філософський аспект
Юрій Ходанич
Інформація
Коментарі (0)
Милосердя як аксіологічний феномен: соціально-філософський аспект - Юрій Ходанич
Автор: Юрій Ходанич
Написано: 2019 року
Твір додано: 19-10-2021, 17:42
Завантажити:
2
АНОТАЦІЯ
Ходанич Ю.М. Милосердя як аксіологічний феномен: соціально-
філософський аспект. – На правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за
спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Київський
університет імені Б. Грінченка. – Київ, 2019.
Дисертація присвячена дослідженню милосердя як аксіологічного феномену в
контексті соціально-філософського аналізу. Автор проводить аналіз милосердя в
історико-філософському розумінні крізь призму різних філософських традицій та
концепцій (конфуціанство, антична традиція, Середньовіччя, німецька класична
філософія, російська релігійна філософія, західна філософська думка ХХ ст.,
неомарксизм та постмарксизм). Виділяються структурно-функціональні особливості
милосердя, розглядаються його світський та релігійний виміри. Милосердя
обґрунтовується як цінність (індивідуальна та суспільна).
Особлива увага звертається автором на дослідження соціокультурного
фактору зумовленості уявлень про милосердя, зокрема, в контексті дихотомії
«Захід-Схід» (різноманітні етико-соціальні концепції, релігійні традиції). Милосердя
також аналізується як концептуальний стрижень суспільного буття та свідомості, в
тому числі крізь призму суспільної практики його реалізації. За допомогою методу
компаративного аналізу автор визначає милосердя в контексті різних релігійних
парадигм (буддизм, іудаїзм, іслам, християнство). При цьому значна увага
зосереджується саме на розгляді милосердя в християнській етиці.
Феномен милосердя досліджується автором також крізь призму сучасних
глобалізаційних процесів, визначається місце даного феномену на сучасному етапі
розвитку суспільства, в тому числі в контексті суспільства масового споживання.
Автор значну увагу зосереджує на визначенні милосердя як фактору вирішення
найбільш гострих етико-соціальних проблем сучасності: біженців, абортів та
евтаназії. В цьому аспекті милосердя сягає самого життєствердження, що
простягається на природне і соціальне середовище існування й діяльності людини. Окремо аналізується фактор милосердя у політиці соціальної справедливості в
сучасних моделях соціальної держави.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в здійсненні всебічного
аналізу сутності, ціннісного та функціонального навантаження милосердя в бутті
людини і суспільства, визначенні місця феномену милосердя в системі координат
сучасності, викликів глобалізму, вирішенні гострих етико-соціальних проблем
сучасного суспільства, а також як фактору в політиці соціальної справедливості в
сучасних моделях соціальної держави.
Ключові слова: милосердя, цінність, альтруїзм, дихотомія «Захід-Схід»,
благодійність, волонтерська діяльність, християнська етика, глобалізація,
суспільство масового споживання, соціальна держава.
АНОТАЦІЯ
Ходанич Ю.М. Милосердя як аксіологічний феномен: соціально-
філософський аспект. – На правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за
спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Київський
університет імені Б. Грінченка. – Київ, 2019.
Дисертація присвячена дослідженню милосердя як аксіологічного феномену в
контексті соціально-філософського аналізу. Автор проводить аналіз милосердя в
історико-філософському розумінні крізь призму різних філософських традицій та
концепцій (конфуціанство, антична традиція, Середньовіччя, німецька класична
філософія, російська релігійна філософія, західна філософська думка ХХ ст.,
неомарксизм та постмарксизм). Виділяються структурно-функціональні особливості
милосердя, розглядаються його світський та релігійний виміри. Милосердя
обґрунтовується як цінність (індивідуальна та суспільна).
Особлива увага звертається автором на дослідження соціокультурного
фактору зумовленості уявлень про милосердя, зокрема, в контексті дихотомії
«Захід-Схід» (різноманітні етико-соціальні концепції, релігійні традиції). Милосердя
також аналізується як концептуальний стрижень суспільного буття та свідомості, в
тому числі крізь призму суспільної практики його реалізації. За допомогою методу
компаративного аналізу автор визначає милосердя в контексті різних релігійних
парадигм (буддизм, іудаїзм, іслам, християнство). При цьому значна увага
зосереджується саме на розгляді милосердя в християнській етиці.
Феномен милосердя досліджується автором також крізь призму сучасних
глобалізаційних процесів, визначається місце даного феномену на сучасному етапі
розвитку суспільства, в тому числі в контексті суспільства масового споживання.
Автор значну увагу зосереджує на визначенні милосердя як фактору вирішення
найбільш гострих етико-соціальних проблем сучасності: біженців, абортів та
евтаназії. В цьому аспекті милосердя сягає самого життєствердження, що
простягається на природне і соціальне середовище існування й діяльності людини. Окремо аналізується фактор милосердя у політиці соціальної справедливості в
сучасних моделях соціальної держави.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в здійсненні всебічного
аналізу сутності, ціннісного та функціонального навантаження милосердя в бутті
людини і суспільства, визначенні місця феномену милосердя в системі координат
сучасності, викликів глобалізму, вирішенні гострих етико-соціальних проблем
сучасного суспільства, а також як фактору в політиці соціальної справедливості в
сучасних моделях соціальної держави.
Ключові слова: милосердя, цінність, альтруїзм, дихотомія «Захід-Схід»,
благодійність, волонтерська діяльність, християнська етика, глобалізація,
суспільство масового споживання, соціальна держава.
ВСТУП .................................................................................................................................. 8
РОЗДІЛ І. СВІТОГЛЯДНИЙ ГЕНЕЗИС МИЛОСЕРДЯ ЯК АКСІОЛОГІЧНОГО
ФЕНОМЕНА ...................................................................................................................... 16
1.1. Еволюція концептуальних підходів до милосердя ................................................. 16
1.2. Структурно-функціональні особливості милосердя ............................................... 40
Висновки до 1 розділу ....................................................................................................... 56
РОЗДІЛ ІІ. МИЛОСЕРДЯ В ІЄРАРХІЇ ЦІННІСНИХ ПРІОРИТЕТІВ СУСПІЛЬСТВА
............................................................................................................................................. 59
2.1. Соціокультурна зумовленість уявлень про милосердя .......................................... 63
2.2. Милосердя як концептуальний стрижень суспільного буття і свідомості ........... 95
2.3. Семантичне поле милосердя крізь призму релігійної парадигми ....................... 108
Висновки до 2 розділу ..................................................................................................... 124
РОЗДІЛ ІІІ. МИЛОСЕРДЯ В СИСТЕМІ ЦІННІСНИХ КООРДИНАТ СУЧАСНОСТІ
........................................................................................................................................... 127
3.1. Милосердя на тлі викликів глобалізму .................................................................. 127
3.2. Милосердя як засіб досягнення мети суспільного оптимуму ............................. 137
3.3 Фактор милосердя у політиці соціальної справедливості в сучасних моделях
соціальної держави .......................................................................................................... 163
Висновки до 3 розділу ..................................................................................................... 178
ВИСНОВКИ ..................................................................................................................... 182
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ....................................................................... 187
РОЗДІЛ І. СВІТОГЛЯДНИЙ ГЕНЕЗИС МИЛОСЕРДЯ ЯК АКСІОЛОГІЧНОГО
ФЕНОМЕНА ...................................................................................................................... 16
1.1. Еволюція концептуальних підходів до милосердя ................................................. 16
1.2. Структурно-функціональні особливості милосердя ............................................... 40
Висновки до 1 розділу ....................................................................................................... 56
РОЗДІЛ ІІ. МИЛОСЕРДЯ В ІЄРАРХІЇ ЦІННІСНИХ ПРІОРИТЕТІВ СУСПІЛЬСТВА
............................................................................................................................................. 59
2.1. Соціокультурна зумовленість уявлень про милосердя .......................................... 63
2.2. Милосердя як концептуальний стрижень суспільного буття і свідомості ........... 95
2.3. Семантичне поле милосердя крізь призму релігійної парадигми ....................... 108
Висновки до 2 розділу ..................................................................................................... 124
РОЗДІЛ ІІІ. МИЛОСЕРДЯ В СИСТЕМІ ЦІННІСНИХ КООРДИНАТ СУЧАСНОСТІ
........................................................................................................................................... 127
3.1. Милосердя на тлі викликів глобалізму .................................................................. 127
3.2. Милосердя як засіб досягнення мети суспільного оптимуму ............................. 137
3.3 Фактор милосердя у політиці соціальної справедливості в сучасних моделях
соціальної держави .......................................................................................................... 163
Висновки до 3 розділу ..................................................................................................... 178
ВИСНОВКИ ..................................................................................................................... 182
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ....................................................................... 187
Що ще подивитися