Міфодискурс романів Маріо Варгаса Льйоси
Карина Сембе
Інформація
Коментарі (0)
Міфодискурс романів Маріо Варгаса Льйоси - Карина Сембе
Автор: Карина Сембе
Написано: 2017 року
Твір додано: 20-10-2021, 12:02
Завантажити:
Мета і завдання дослідження. Робота має на меті на матеріалі творів
М. Варгаса Льйоси визначити методологічний ґрунт міфаналізу
латиноамериканського роману другої половини ХХ століття та
продемонструвати практичний потенціал цього методу. Досягнення
зазначеної мети передбачає виконання наступних завдань:
- висвітлити основні проблеми та суперечності у теоретизації
поняття міфу; визначити методологічно виправдане значення
поняття міфу як епістеми сьогодення, що дозволяє розкрити роль
міфотворчості у сучасній епістемології та у культурі й літературі
Латинської Америки;
- окреслити роль “латиноамериканської філософії” та відповідної
світоглядної парадигми у становленні літератури континенту;
- виявити функції міфологічного та шляхи реміфологізації у
латиноамериканській соціополітичній та культурній парадигмі;
- у короткому огляді генези перуанської літератури з часів
колонізації до сьогодення виокремити аспекти, ключові для
наукової рецепції міфотворчості та історизму в
латиноамериканському романі ХХ століття;
- на матеріалі романів Маріо Варгаса Льйоси системно
проаналізувати шляхи та способи актуалізації архетипів,
архаїчних міфологем, способи реміфологізації індіхеністської
первинної образності, класичних літературних мотивів;
- виявити особливості взаємодії історії, міфу та художнього
вимислу у латиноамериканському романі другої половини ХХ
століття у ході інтерпретації романних наративів Варгаса Льйоси;
- дослідити логіку політичного у письмі Варгаса Льйоси,
визначити смислотворчу функцію автоміфологізації у межах його
концепції політично ангажованого письма.
М. Варгаса Льйоси визначити методологічний ґрунт міфаналізу
латиноамериканського роману другої половини ХХ століття та
продемонструвати практичний потенціал цього методу. Досягнення
зазначеної мети передбачає виконання наступних завдань:
- висвітлити основні проблеми та суперечності у теоретизації
поняття міфу; визначити методологічно виправдане значення
поняття міфу як епістеми сьогодення, що дозволяє розкрити роль
міфотворчості у сучасній епістемології та у культурі й літературі
Латинської Америки;
- окреслити роль “латиноамериканської філософії” та відповідної
світоглядної парадигми у становленні літератури континенту;
- виявити функції міфологічного та шляхи реміфологізації у
латиноамериканській соціополітичній та культурній парадигмі;
- у короткому огляді генези перуанської літератури з часів
колонізації до сьогодення виокремити аспекти, ключові для
наукової рецепції міфотворчості та історизму в
латиноамериканському романі ХХ століття;
- на матеріалі романів Маріо Варгаса Льйоси системно
проаналізувати шляхи та способи актуалізації архетипів,
архаїчних міфологем, способи реміфологізації індіхеністської
первинної образності, класичних літературних мотивів;
- виявити особливості взаємодії історії, міфу та художнього
вимислу у латиноамериканському романі другої половини ХХ
століття у ході інтерпретації романних наративів Варгаса Льйоси;
- дослідити логіку політичного у письмі Варгаса Льйоси,
визначити смислотворчу функцію автоміфологізації у межах його
концепції політично ангажованого письма.
5
ЗМІСТ
ВСТУП .................................................................................................................... 7
РОЗДІЛ 1. МІФ ЯК ЕПІСТЕМА СЬОГОДЕННЯ: ФОРМА, СЕНС,
ФУНКЦІЯ ............................................................................................................. 17
1.1. Проблематизація понять “міф” і “архетип” у світовому і
вітчизняному літературознавстві .................................................................... 18
1.2. Сфера Уявного як територія міфу: Методологія Г. Башляра і
Ж. Дюрана ............................................................................................................ 34
1.3. Методологічна перспектива дослідження міфу у світовій літературі
другої половини ХХ століття – початку ХХІ століття ................................ 42
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 1 ............................................................................ 51
РОЗДІЛ 2. ЛАТИНОАМЕРИКАНСЬКИЙ ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС
ЯК ПОШУК ІДЕНТИЧНОСТІ. ПИСЬМО МАРІО ВАРГАСА ЛЬЙОСИ
У КУЛЬТУРНІЙ ПАРАДИГМІ КОНТИНЕНТУ ......................................... 53
2.1. Міфологізація історії Перу: cоціополітичні аспекти ............................. 54
2.2. Латиноамериканська міфологія у сучасній рецепції: від
“канібалізму” до постгегемонії ......................................................................... 63
2.3. Проблематизація латиноамериканізму в радянському і вітчизняному
літературознавстві .............................................................................................. 70
2.4. Маріо Варгас Льйоса у латиноамериканському літературному
процесі другої половини ХХ століття ............................................................. 81
2.4.1. Автобіографічний елемент і соціальна дійсність у еволюції
творчості М. Варгаса Льйоси ......................................................................... 81
2.4.2. Реміфологізація дійсності у “ангажованому письмі” М. Варгаса
Льйоси .............................................................................................................. 90
2.4.3. Політичний детермінізм у критичній рецепції творів М. Варгаса
Льйоси .............................................................................................................. 94 ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 2 .......................................................................... 101
РОЗДІЛ 3. ДЖЕРЕЛА, ФОРМИ ТА ФУНКЦІЇ МІФОЛОГІЧНОГО У
РОМАНАХ МАРІО ВАРГАСА ЛЬЙОСИ .................................................... 104
3.1. Міф Героя: Топологія постколоніальної суб’єктності у романі
“Зелений Дім” .................................................................................................... 105
3.1.1. Структура міфологічного у сюжетній та персонажній сферах
роману “Зелений Дім” .................................................................................. 105
3.1.2. Міфологічний вимір Зеленого Дому та образу Ансельмо .............. 117
3.1.3. Міфологічне тло опозиції “природа – цивілізація” у
постколоніальній перспективі ..................................................................... 124
3.2. Міф Світу: Трансформація історії та міфології у романі “Війна кінця
світу” ................................................................................................................... 135
3.2.1. Містифікація історії у політично ангажованому письмі ................ 135
3.2.2. “Христос із Баїї”: трансформація біблійної міфології .................... 150
3.3. Символічний аспект міжособистісних стосунків у сюжетах
М. Варгаса Льйоси: Міф Любові ................................................................... 163
3.3.1. Ініціація як вияв дисциплінарної влади у романі “Місто і пси” .... 165
3.3.2. Любов до Іншого і номадична суб’єктність у романі “Витівки
кепського дівчиська” .................................................................................... 177
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 3 .......................................................................... 187
ВИСНОВКИ ....................................................................................................... 190
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ...................................................... 198
ДОДАТКИ .......................................................................................................... 219
ЗМІСТ
ВСТУП .................................................................................................................... 7
РОЗДІЛ 1. МІФ ЯК ЕПІСТЕМА СЬОГОДЕННЯ: ФОРМА, СЕНС,
ФУНКЦІЯ ............................................................................................................. 17
1.1. Проблематизація понять “міф” і “архетип” у світовому і
вітчизняному літературознавстві .................................................................... 18
1.2. Сфера Уявного як територія міфу: Методологія Г. Башляра і
Ж. Дюрана ............................................................................................................ 34
1.3. Методологічна перспектива дослідження міфу у світовій літературі
другої половини ХХ століття – початку ХХІ століття ................................ 42
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 1 ............................................................................ 51
РОЗДІЛ 2. ЛАТИНОАМЕРИКАНСЬКИЙ ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС
ЯК ПОШУК ІДЕНТИЧНОСТІ. ПИСЬМО МАРІО ВАРГАСА ЛЬЙОСИ
У КУЛЬТУРНІЙ ПАРАДИГМІ КОНТИНЕНТУ ......................................... 53
2.1. Міфологізація історії Перу: cоціополітичні аспекти ............................. 54
2.2. Латиноамериканська міфологія у сучасній рецепції: від
“канібалізму” до постгегемонії ......................................................................... 63
2.3. Проблематизація латиноамериканізму в радянському і вітчизняному
літературознавстві .............................................................................................. 70
2.4. Маріо Варгас Льйоса у латиноамериканському літературному
процесі другої половини ХХ століття ............................................................. 81
2.4.1. Автобіографічний елемент і соціальна дійсність у еволюції
творчості М. Варгаса Льйоси ......................................................................... 81
2.4.2. Реміфологізація дійсності у “ангажованому письмі” М. Варгаса
Льйоси .............................................................................................................. 90
2.4.3. Політичний детермінізм у критичній рецепції творів М. Варгаса
Льйоси .............................................................................................................. 94 ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 2 .......................................................................... 101
РОЗДІЛ 3. ДЖЕРЕЛА, ФОРМИ ТА ФУНКЦІЇ МІФОЛОГІЧНОГО У
РОМАНАХ МАРІО ВАРГАСА ЛЬЙОСИ .................................................... 104
3.1. Міф Героя: Топологія постколоніальної суб’єктності у романі
“Зелений Дім” .................................................................................................... 105
3.1.1. Структура міфологічного у сюжетній та персонажній сферах
роману “Зелений Дім” .................................................................................. 105
3.1.2. Міфологічний вимір Зеленого Дому та образу Ансельмо .............. 117
3.1.3. Міфологічне тло опозиції “природа – цивілізація” у
постколоніальній перспективі ..................................................................... 124
3.2. Міф Світу: Трансформація історії та міфології у романі “Війна кінця
світу” ................................................................................................................... 135
3.2.1. Містифікація історії у політично ангажованому письмі ................ 135
3.2.2. “Христос із Баїї”: трансформація біблійної міфології .................... 150
3.3. Символічний аспект міжособистісних стосунків у сюжетах
М. Варгаса Льйоси: Міф Любові ................................................................... 163
3.3.1. Ініціація як вияв дисциплінарної влади у романі “Місто і пси” .... 165
3.3.2. Любов до Іншого і номадична суб’єктність у романі “Витівки
кепського дівчиська” .................................................................................... 177
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 3 .......................................................................... 187
ВИСНОВКИ ....................................................................................................... 190
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ...................................................... 198
ДОДАТКИ .......................................................................................................... 219
Що ще подивитися