Український авангард ХХ століття
Наталія Столярчук
Інформація
Коментарі (0)
Український авангард ХХ століття - Наталія Столярчук
Автор: Наталія Столярчук
Написано: 2015 року
Твір додано: 19-10-2021, 17:58
Завантажити:
Столярчук Наталія
Український авангард ХХ століття : навч. посіб. / Наталія Столярчук. – Луцьк : Вежа-Друк. – 2015. – 180 с.
ISBN 978-617-7272-20-4
«Український авангард ХХ століття» – складова частина циклу вибіркових
дисциплін освітньо-професійної програми підготовки спеціаліста напряму
7.020101 «Культурологія». У посібнику розкрито закономірності формування і
розвитку авангардного мистецтва в Україні; простежено еволюцію його
художньо-естетичних засад; виявлено та проаналізовано національну, естетичну,
художню самобутність вітчизняних напрямів авангарду ХХ ст.; зʼясовано
значення творчості українських митців у відкритті й розвитку новітніх
європейських художніх напрямів; визначено місце та роль українського
авангарду у європейській мистецькій революції ХХ ст.
Для студентів, які здобувають фах культуролога, філософа, історика,
мистецтвознавця, усім, хто цікавиться самобутньою українською культурою.
Український авангард ХХ століття : навч. посіб. / Наталія Столярчук. – Луцьк : Вежа-Друк. – 2015. – 180 с.
ISBN 978-617-7272-20-4
«Український авангард ХХ століття» – складова частина циклу вибіркових
дисциплін освітньо-професійної програми підготовки спеціаліста напряму
7.020101 «Культурологія». У посібнику розкрито закономірності формування і
розвитку авангардного мистецтва в Україні; простежено еволюцію його
художньо-естетичних засад; виявлено та проаналізовано національну, естетичну,
художню самобутність вітчизняних напрямів авангарду ХХ ст.; зʼясовано
значення творчості українських митців у відкритті й розвитку новітніх
європейських художніх напрямів; визначено місце та роль українського
авангарду у європейській мистецькій революції ХХ ст.
Для студентів, які здобувають фах культуролога, філософа, історика,
мистецтвознавця, усім, хто цікавиться самобутньою українською культурою.
ВСТУП .................................................................................................. 5
ТЕМА 1. ФІЛОСОФСЬКО-СВІТОГЛЯДНІ ЗАСАДИ
ЄВРОПЕЙСЬКОГО ХУДОЖНЬОГО АВАНГАРДУ ................. 12
1.1. Метаморфози суспільної свідомості в контексті
суспільно-політичних, економічних, наукових змін
у Європі в ХІХ–ХХ ст. .................................................................. 12
1.2. Історичне становлення та генеза естетичних засад
культури модернізму ..................................................................... 15
1.3. Західноєвропейська естетика кінця ХІХ – початку ХХ ст.
як основа мистецької революції доби модернізму ................... 27
ТЕМА 2. ТРАДИЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ ЯК
ДЖЕРЕЛА ХУДОЖНЬОЇ ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ
АВАНГАРДИСТІВ ............................................................................ 41
2.1. Національно-культурне відродження в Україні
на початку ХХ ст. ........................................................................ 41
2.2. Архетипна спорідненість української народної творчості
й авангардного мистецтва ............................................................. 46
2.3. Семантика ікони в знаковій системі авангарду ................... 54
2.4. Світоглядно-естетичні універсалії бароко в художньому
мисленні українського авангарду ............................................... 58
ТЕМА 3. ВНЕСОК ВІТЧИЗНЯНИХ МИТЦІВ У РОЗВИТОК
ЕСТЕТИЧНОЇ ТЕОРІЇ АВАНГАРДУ ............................................. 67
3.1. «Мислення очима»: система художніх універсалій
кубофутуризму О. Богомазова. Екстерівський варіант
кубофутуризму ............................................................................. 69
3.2. «Новий реалізм» К. Малевича: еволюція художньої
концепції ........................................................................................ 81
3.3. Художньо-естетичні новації О. Архипенка в контексті
пластичної культури авангарду .................................................. 87
3.4. «Неовізантизм» М. Бойчука: історико-культурні
й художньо-естетичні засади ..................................................... 96
ТЕМА 4. УКРАЇНСЬКИЙ АВАНГАРД У ЄВРОПЕЙСЬКІЙ
МИСТЕЦЬКІЙ РЕВОЛЮЦІЇ XX СТ. ......................................... 107
4.1. Взаємозв’язки українського авангардного мистецтва із
зарубіжними художніми центрами (Мюнхен, Краків, Париж,
Рим) .............................................................................................. 107
4.2. Революційно-новаторська творчість «українських
парижан» (О. Екстер, О. Архипенко, М. Бойчук) .................. 111
4.3. Зв’язок авангардного мистецтва із соціальною утопією:
агітаційно-масове та виробниче мистецтво, конструктивізм
і сценографія .............................................................................. 124
ВИСНОВКИ .............................................................................................. 136
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ .............................. 141
ДОДАТКИ .................................................................................................. 156
ТЕМА 1. ФІЛОСОФСЬКО-СВІТОГЛЯДНІ ЗАСАДИ
ЄВРОПЕЙСЬКОГО ХУДОЖНЬОГО АВАНГАРДУ ................. 12
1.1. Метаморфози суспільної свідомості в контексті
суспільно-політичних, економічних, наукових змін
у Європі в ХІХ–ХХ ст. .................................................................. 12
1.2. Історичне становлення та генеза естетичних засад
культури модернізму ..................................................................... 15
1.3. Західноєвропейська естетика кінця ХІХ – початку ХХ ст.
як основа мистецької революції доби модернізму ................... 27
ТЕМА 2. ТРАДИЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ ЯК
ДЖЕРЕЛА ХУДОЖНЬОЇ ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ
АВАНГАРДИСТІВ ............................................................................ 41
2.1. Національно-культурне відродження в Україні
на початку ХХ ст. ........................................................................ 41
2.2. Архетипна спорідненість української народної творчості
й авангардного мистецтва ............................................................. 46
2.3. Семантика ікони в знаковій системі авангарду ................... 54
2.4. Світоглядно-естетичні універсалії бароко в художньому
мисленні українського авангарду ............................................... 58
ТЕМА 3. ВНЕСОК ВІТЧИЗНЯНИХ МИТЦІВ У РОЗВИТОК
ЕСТЕТИЧНОЇ ТЕОРІЇ АВАНГАРДУ ............................................. 67
3.1. «Мислення очима»: система художніх універсалій
кубофутуризму О. Богомазова. Екстерівський варіант
кубофутуризму ............................................................................. 69
3.2. «Новий реалізм» К. Малевича: еволюція художньої
концепції ........................................................................................ 81
3.3. Художньо-естетичні новації О. Архипенка в контексті
пластичної культури авангарду .................................................. 87
3.4. «Неовізантизм» М. Бойчука: історико-культурні
й художньо-естетичні засади ..................................................... 96
ТЕМА 4. УКРАЇНСЬКИЙ АВАНГАРД У ЄВРОПЕЙСЬКІЙ
МИСТЕЦЬКІЙ РЕВОЛЮЦІЇ XX СТ. ......................................... 107
4.1. Взаємозв’язки українського авангардного мистецтва із
зарубіжними художніми центрами (Мюнхен, Краків, Париж,
Рим) .............................................................................................. 107
4.2. Революційно-новаторська творчість «українських
парижан» (О. Екстер, О. Архипенко, М. Бойчук) .................. 111
4.3. Зв’язок авангардного мистецтва із соціальною утопією:
агітаційно-масове та виробниче мистецтво, конструктивізм
і сценографія .............................................................................. 124
ВИСНОВКИ .............................................................................................. 136
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ .............................. 141
ДОДАТКИ .................................................................................................. 156
Що ще подивитися