Ораторсько-проповідницька проза і величальна поезія другої половини ХІІІ – середини ХVІ ст.: ґенеза, художня специфіка
Аліна Круглій
Інформація
Коментарі (0)
Ораторсько-проповідницька проза і величальна поезія другої половини ХІІІ – середини ХVІ ст.: ґенеза, художня специфіка - Аліна Круглій
Автор: Аліна Круглій
Написано: 2017 року
Твір додано: 20-10-2021, 11:21
Завантажити:
2
АНОТАЦІЯ
Круглій А. М. Ораторсько-проповідницька проза і величальна поезія
другої половини ХІІІ – середини ХVІ ст.: ґенеза, художня специфіка. –
Кваліфікаційна робота на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних
наук (доктора філософії) за спеціальністю 10.01.01 «Українська література».
– Київський національний університет імені Тараса Шевченка Міністерства
освіти і науки України. – Київ, 2016.
У дисертації здійснено комплексний аналіз ґенези і художньої
специфіки ораторсько-проповідницької прози та величальної поезії доби
Пізнього українського Середньовіччя (друга половина ХІІІ – середина
ХVІ ст.). Досліджено методологію їх вивчення в модерному науковому
дискурсі, визначено специфіку історико-літературних обставин творення і
суспільної місії літератури Пізнього Середньовіччя, закцентовано увагу на
наукових стратегіях її інтерпретації. Доведено, що аналізований період був
переломним у розвитку Русі-України і Східної Європи загалом, яку охопили
масштабні суспільно-політичні, державні, економічні, етнічні, культурні,
ментальні, духовні зміни й трансформації. Це був перехід від Середньовіччя
до Ренесансу, що супроводжувався утвердженням національностей, їх
ідентичностей, основ державності.
Представлено комплексне бачення художньої специфіки ораторсько-
проповідницьких і величальних творів. Аналізовані тексти Пізнього
українського Середньовіччя синтезували риси традиційної візантійсько-
болгарської проповіді та проповідницьких текстів епох Раннього і Високого
Середньовіччя, сповнивши їх власними рисами і характеристиками, зокрема
новим змістом, актуальним для часів бездержавності Русі-України. У
дисертації доведено, що ідейно-тематичний спектр і художня специфіка
ораторсько-проповідницької та величальної літератури доби зумовлена
особливостями національного життя і характеру, формуванням політичних,
культурних, церковних стосунків із Угорщиною, Польщею, Австрією,
Німеччиною.
Увагу закцентовано на визначальній ролі для Пізнього українського
Середньовіччя ораторсько-учительної літератури, зокрема творів Серапіона Володимирського, Кирила ІІ, Максима, Петра Ратенського. У роботі
простежено трансформацію києворуських ідей теоцентризму і
христоцентризму, які в досліджуваних текстах набувають яскраво виражених
особистісних характеристик.
Проаналізовано образ вітчизняної трагедії у творчості Серапіона,
концептуальний простір проповідей київських митрополитів, духовні
пріоритети Григорія Цамблака. Встановлено ґенезу й мистецьку своєрідність
величальних поетичних творів митрополитів Кипріяна та Григорія Цамблака,
схарактеризовано модель образу автора у «Слові о Лазаре†воскресеніи»,
концепт героя в поетичних величальних творах. Ораторсько-проповідницька
проза доби Пізнього Середньовіччя успадкувала і творчо розвинула традиції
Раннього і Високого Середньовіччя, наповнила їх новими ідеями й темами
доби. Активно застосовується стиль «плетіння словес», посилюється
емоційність, риси психологізму, дається усвідомлення особистості,
акцентується на покаянні. Вперше трагедія держави виводиться з трагедії
окремої особистості, її численних гріхів.
Ключові слова: література Пізнього українського Середньовіччя,
ораторсько-проповідницька проза, величальна поезія, ґенеза, художня
специфіка, митрополит, духовні пріоритети, модель образу автора, концепт
героя.
АНОТАЦІЯ
Круглій А. М. Ораторсько-проповідницька проза і величальна поезія
другої половини ХІІІ – середини ХVІ ст.: ґенеза, художня специфіка. –
Кваліфікаційна робота на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних
наук (доктора філософії) за спеціальністю 10.01.01 «Українська література».
– Київський національний університет імені Тараса Шевченка Міністерства
освіти і науки України. – Київ, 2016.
У дисертації здійснено комплексний аналіз ґенези і художньої
специфіки ораторсько-проповідницької прози та величальної поезії доби
Пізнього українського Середньовіччя (друга половина ХІІІ – середина
ХVІ ст.). Досліджено методологію їх вивчення в модерному науковому
дискурсі, визначено специфіку історико-літературних обставин творення і
суспільної місії літератури Пізнього Середньовіччя, закцентовано увагу на
наукових стратегіях її інтерпретації. Доведено, що аналізований період був
переломним у розвитку Русі-України і Східної Європи загалом, яку охопили
масштабні суспільно-політичні, державні, економічні, етнічні, культурні,
ментальні, духовні зміни й трансформації. Це був перехід від Середньовіччя
до Ренесансу, що супроводжувався утвердженням національностей, їх
ідентичностей, основ державності.
Представлено комплексне бачення художньої специфіки ораторсько-
проповідницьких і величальних творів. Аналізовані тексти Пізнього
українського Середньовіччя синтезували риси традиційної візантійсько-
болгарської проповіді та проповідницьких текстів епох Раннього і Високого
Середньовіччя, сповнивши їх власними рисами і характеристиками, зокрема
новим змістом, актуальним для часів бездержавності Русі-України. У
дисертації доведено, що ідейно-тематичний спектр і художня специфіка
ораторсько-проповідницької та величальної літератури доби зумовлена
особливостями національного життя і характеру, формуванням політичних,
культурних, церковних стосунків із Угорщиною, Польщею, Австрією,
Німеччиною.
Увагу закцентовано на визначальній ролі для Пізнього українського
Середньовіччя ораторсько-учительної літератури, зокрема творів Серапіона Володимирського, Кирила ІІ, Максима, Петра Ратенського. У роботі
простежено трансформацію києворуських ідей теоцентризму і
христоцентризму, які в досліджуваних текстах набувають яскраво виражених
особистісних характеристик.
Проаналізовано образ вітчизняної трагедії у творчості Серапіона,
концептуальний простір проповідей київських митрополитів, духовні
пріоритети Григорія Цамблака. Встановлено ґенезу й мистецьку своєрідність
величальних поетичних творів митрополитів Кипріяна та Григорія Цамблака,
схарактеризовано модель образу автора у «Слові о Лазаре†воскресеніи»,
концепт героя в поетичних величальних творах. Ораторсько-проповідницька
проза доби Пізнього Середньовіччя успадкувала і творчо розвинула традиції
Раннього і Високого Середньовіччя, наповнила їх новими ідеями й темами
доби. Активно застосовується стиль «плетіння словес», посилюється
емоційність, риси психологізму, дається усвідомлення особистості,
акцентується на покаянні. Вперше трагедія держави виводиться з трагедії
окремої особистості, її численних гріхів.
Ключові слова: література Пізнього українського Середньовіччя,
ораторсько-проповідницька проза, величальна поезія, ґенеза, художня
специфіка, митрополит, духовні пріоритети, модель образу автора, концепт
героя.
ВСТУП…………………………………………………………………………….7
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНА ПАРАДИГМА
ДОСЛІДЖЕННЯ ОРАТОРСЬКО-ПРОПОВІДНИЦЬКОЇ ПРОЗИ І
ВЕЛИЧАЛЬНОЇ ПОЕЗІЇ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІІІ – СЕРЕДИНИ
ХVІ СТ…………………………………………………………………………...14
1.1. Література Пізнього Середньовіччя в контексті історико-
літературних обставин: стан і статус ………………………………………….14
1.2. Наукові стратегії інтерпретації ораторсько-проповідницької прози
та величальної поезії другої половини ХІІІ – середини ХVІ ст……………....29
Висновки до розділу 1…………………………………………………………...53
РОЗДІЛ 2 ХУДОЖНЯ ПОЛІФОНІЯ ОРАТОРСЬКО-
ПРОПОВІДНИЦЬКОЇ ПРОЗИ ДОБИ ПІЗНЬОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ..58
2.1. Образ вітчизняної трагедії у творчості Серапіона…………………58
2.2. Концептуальний простір проповідей київських митрополитів…...72
2.3. Духовні пріоритети Григорія Цамблака…………………………….91
Висновки до розділу 2…………………………………………………………102
РОЗДІЛ 3 ЖАНРОВІ ОСОБЛИВОСТІ ВЕЛИЧАЛЬНОЇ ПОЕЗІЇ ДРУГОЇ
ПОЛОВИНИ ХІІІ – СЕРЕДИНИ ХVІ СТ. ………………………………..105
3.1. Величальні поетичні твори митрополитів Кипріяна та Григорія
Цамблака………………………………………………………………………..105
3.2. Модель образу автора у «Словѣ о Лазаревѣ воскресеніи»……….115
3.3. Репрезентація концепту героя в поетичних величальних творах..125
Висновки до розділу 3………………………………………………………….144
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………151
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ……………………………...168
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНА ПАРАДИГМА
ДОСЛІДЖЕННЯ ОРАТОРСЬКО-ПРОПОВІДНИЦЬКОЇ ПРОЗИ І
ВЕЛИЧАЛЬНОЇ ПОЕЗІЇ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІІІ – СЕРЕДИНИ
ХVІ СТ…………………………………………………………………………...14
1.1. Література Пізнього Середньовіччя в контексті історико-
літературних обставин: стан і статус ………………………………………….14
1.2. Наукові стратегії інтерпретації ораторсько-проповідницької прози
та величальної поезії другої половини ХІІІ – середини ХVІ ст……………....29
Висновки до розділу 1…………………………………………………………...53
РОЗДІЛ 2 ХУДОЖНЯ ПОЛІФОНІЯ ОРАТОРСЬКО-
ПРОПОВІДНИЦЬКОЇ ПРОЗИ ДОБИ ПІЗНЬОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ..58
2.1. Образ вітчизняної трагедії у творчості Серапіона…………………58
2.2. Концептуальний простір проповідей київських митрополитів…...72
2.3. Духовні пріоритети Григорія Цамблака…………………………….91
Висновки до розділу 2…………………………………………………………102
РОЗДІЛ 3 ЖАНРОВІ ОСОБЛИВОСТІ ВЕЛИЧАЛЬНОЇ ПОЕЗІЇ ДРУГОЇ
ПОЛОВИНИ ХІІІ – СЕРЕДИНИ ХVІ СТ. ………………………………..105
3.1. Величальні поетичні твори митрополитів Кипріяна та Григорія
Цамблака………………………………………………………………………..105
3.2. Модель образу автора у «Словѣ о Лазаревѣ воскресеніи»……….115
3.3. Репрезентація концепту героя в поетичних величальних творах..125
Висновки до розділу 3………………………………………………………….144
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………151
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ……………………………...168
Що ще подивитися