Структура та стилістичні функції вторинних номінацій в українській художній прозі початку ХХІ століття
Людмила Приблуда
Інформація
Коментарі (0)
Структура та стилістичні функції вторинних номінацій в українській художній прозі початку ХХІ століття - Людмила Приблуда
Автор: Людмила Приблуда
Написано: 2018 року
Твір додано: 19-10-2021, 17:53
Завантажити:
Приблуда Л. М. Структура та стилістичні функції вторинних номінацій
в українській художній прозі початку ХХІ століття. – Кваліфікаційна наукова
праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних
наук за спеціальністю 10.02.01 «Українська мова» (філологічні науки). –
Київський національний лінгвістичний університет. – Київ, 2018.
Дисертацію присвячено комплексному аналізу лексико-семантичних,
структурно-граматичних особливостей та стилістичних функцій вторинних
номінацій в українській художній прозі початку ХХІ ст. Поповнення
українського художнього дискурсу початку ХХІ ст. новими творами
зумовлює збільшення вторинних номінацій та їхніх структурно-семантичних
типів у словниковому складі української мови початку ХХІ ст. та потребує
всеохопного дослідження.
У роботі висвітлено поняттєво-термінологічний апарат, необхідний для
вирішення поставлених у дослідженні питань, проаналізовано підходи до
витлумачення, наукового обґрунтування термінів «первинна номінація»,
«повторна номінація», «вторинна номінація», схарактеризовано методи
досліджень вторинної номінації, розглянуто її засоби.
Зауважено, що зацікавлення вивченням вторинних номінацій у
мовотворчості прозаїків початку ХХІ ст. зростає. Вторинні найменування
стають все більше вживаними через прагнення сучасних авторів зробити
художній світ своїх творів експресивнішим, колоритнішим за допомогою
використання яскравих мовних засобів. Вивчення механізму мовної номінації
пов’язане з потребою комплексного дослідження змісту цього явища в усіх
його мовних виявах, зокрема як вторинної номінації.
Відзначено, що мовні процеси поповнення номінативних ресурсів
пов’язані переважно з переосмисленням значень уже наявних у мові
найменувань і з появою в них нових значень, формування яких відбувається 3
за рахунок вторинної номінації. Зауважено, що метафора постає в мові тоді,
коли реалія породжує певні асоціації суб’єкта пізнання. Процес виникнення
нового знання супроводжується порівнянням, проведенням аналогій між
об’єктами на концептуальному рівні, оскільки це закладено в самій природі
мисленнєвих операцій людини. Метонімія є семантичним процесом, у якому
з’являється мовне оформлення різноманітних відношень суміжності, що їх
установлює свідомість людини між концептуальними категоріями
предметності, кількості, належності тощо. Перифраза функціонує як вільно,
спонтанно народжуване алегоричне вираження думки.
Наукова новизна дисертації полягає в тому, що в ній уперше в
українському мовознавстві цілісно досліджено лексико-семантичні,
структурно-граматичні особливості та стилістичні функції вторинних
номінацій в українській художній прозі початку ХХІ ст. Обґрунтовано
теоретичні підходи до функціонування вторинних номінацій. Визначено
сутність засобів вторинної номінації, а саме: метафори, метонімії та її
різновиду синекдохи, перифрази. Запропоновано лексико-семантичну
класифікацію вторинних номінацій за семантичним критерієм. Детально
схарактеризовано структурно-граматичні особливості вторинних номінацій.
Описано компонентний склад вторинних номінацій та їхнє граматичне
наповнення. Установлено, що найбільш продуктивним є двокомпонентні
структурні моделі вторинних номінацій. Кількісно значно меншу частину
становлять полікомпонентні структурні моделі.
Окреслено стилістичний потенціал вторинних номінацій у мовосвіті
сучасних прозаїків, що сприяють увиразненню художнього мовлення та
колоритного відтворення зображуваних явищ. У дисертації закцентовано
увагу на образотвірній, емотивно-оцінній, зображально-оцінній, стилістично-
описовій, внутрішньоаксіологічній функціях, які виконує метафора. Детально
описано стилістичні функції перифразових номінацій, зокрема власне-
номінативну, емоційно-експресивну, образну, художньо-естетичну, етикетну
функції. З’ясовано функції метонімії та синекдохи, а саме: номінативну, експресивну, підсилювальну. Установлено, що перифразові номінації не
тільки є описовими назвами об’єктів, а й містять у собі імпліцитні смисли.
Простежено, що всі ненормативні вторинні номінації в сучасній
українській художній прозі підпорядковані авторському задуму. Актуальною
є евфемізація мовлення сучасних авторів, яка завуальовує й пом’якшує
вторинні найменування, що спричиняють негативні й небажані побутові
асоціації.
На основі зібраного автором матеріалу укладено словник перифраз, що
функціонують у сучасній українській художній прозі.
Практичне значення дослідження зумовлене безпосереднім зв’язком
його результатів із практикою викладання української мови та літератури в
школах і закладах вищої освіти. Матеріал, теоретичні положення й висновки
можуть бути використані для створення підручників, навчально-методичних
посібників зі стилістики, лексикології та граматики української мови, у
лексикографічній практиці, зокрема для укладання словників ідіостилів
окремих письменників, розроблення відповідних спецкурсів і спецсемінарів у
вищій школі.
Ключові слова: номінація, первинна номінація, вторинна номінація,
повторна номінація, метафора, метонімія, синекдоха, перифраза, стилістичні
функції, українська художня проза, художній дискурс, методи дослідження,
евфемізми, метафоричне перенесення, метонімічне перенесення,
синекдохічне перенесення, емоційно-оцінна семантика.
в українській художній прозі початку ХХІ століття. – Кваліфікаційна наукова
праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних
наук за спеціальністю 10.02.01 «Українська мова» (філологічні науки). –
Київський національний лінгвістичний університет. – Київ, 2018.
Дисертацію присвячено комплексному аналізу лексико-семантичних,
структурно-граматичних особливостей та стилістичних функцій вторинних
номінацій в українській художній прозі початку ХХІ ст. Поповнення
українського художнього дискурсу початку ХХІ ст. новими творами
зумовлює збільшення вторинних номінацій та їхніх структурно-семантичних
типів у словниковому складі української мови початку ХХІ ст. та потребує
всеохопного дослідження.
У роботі висвітлено поняттєво-термінологічний апарат, необхідний для
вирішення поставлених у дослідженні питань, проаналізовано підходи до
витлумачення, наукового обґрунтування термінів «первинна номінація»,
«повторна номінація», «вторинна номінація», схарактеризовано методи
досліджень вторинної номінації, розглянуто її засоби.
Зауважено, що зацікавлення вивченням вторинних номінацій у
мовотворчості прозаїків початку ХХІ ст. зростає. Вторинні найменування
стають все більше вживаними через прагнення сучасних авторів зробити
художній світ своїх творів експресивнішим, колоритнішим за допомогою
використання яскравих мовних засобів. Вивчення механізму мовної номінації
пов’язане з потребою комплексного дослідження змісту цього явища в усіх
його мовних виявах, зокрема як вторинної номінації.
Відзначено, що мовні процеси поповнення номінативних ресурсів
пов’язані переважно з переосмисленням значень уже наявних у мові
найменувань і з появою в них нових значень, формування яких відбувається 3
за рахунок вторинної номінації. Зауважено, що метафора постає в мові тоді,
коли реалія породжує певні асоціації суб’єкта пізнання. Процес виникнення
нового знання супроводжується порівнянням, проведенням аналогій між
об’єктами на концептуальному рівні, оскільки це закладено в самій природі
мисленнєвих операцій людини. Метонімія є семантичним процесом, у якому
з’являється мовне оформлення різноманітних відношень суміжності, що їх
установлює свідомість людини між концептуальними категоріями
предметності, кількості, належності тощо. Перифраза функціонує як вільно,
спонтанно народжуване алегоричне вираження думки.
Наукова новизна дисертації полягає в тому, що в ній уперше в
українському мовознавстві цілісно досліджено лексико-семантичні,
структурно-граматичні особливості та стилістичні функції вторинних
номінацій в українській художній прозі початку ХХІ ст. Обґрунтовано
теоретичні підходи до функціонування вторинних номінацій. Визначено
сутність засобів вторинної номінації, а саме: метафори, метонімії та її
різновиду синекдохи, перифрази. Запропоновано лексико-семантичну
класифікацію вторинних номінацій за семантичним критерієм. Детально
схарактеризовано структурно-граматичні особливості вторинних номінацій.
Описано компонентний склад вторинних номінацій та їхнє граматичне
наповнення. Установлено, що найбільш продуктивним є двокомпонентні
структурні моделі вторинних номінацій. Кількісно значно меншу частину
становлять полікомпонентні структурні моделі.
Окреслено стилістичний потенціал вторинних номінацій у мовосвіті
сучасних прозаїків, що сприяють увиразненню художнього мовлення та
колоритного відтворення зображуваних явищ. У дисертації закцентовано
увагу на образотвірній, емотивно-оцінній, зображально-оцінній, стилістично-
описовій, внутрішньоаксіологічній функціях, які виконує метафора. Детально
описано стилістичні функції перифразових номінацій, зокрема власне-
номінативну, емоційно-експресивну, образну, художньо-естетичну, етикетну
функції. З’ясовано функції метонімії та синекдохи, а саме: номінативну, експресивну, підсилювальну. Установлено, що перифразові номінації не
тільки є описовими назвами об’єктів, а й містять у собі імпліцитні смисли.
Простежено, що всі ненормативні вторинні номінації в сучасній
українській художній прозі підпорядковані авторському задуму. Актуальною
є евфемізація мовлення сучасних авторів, яка завуальовує й пом’якшує
вторинні найменування, що спричиняють негативні й небажані побутові
асоціації.
На основі зібраного автором матеріалу укладено словник перифраз, що
функціонують у сучасній українській художній прозі.
Практичне значення дослідження зумовлене безпосереднім зв’язком
його результатів із практикою викладання української мови та літератури в
школах і закладах вищої освіти. Матеріал, теоретичні положення й висновки
можуть бути використані для створення підручників, навчально-методичних
посібників зі стилістики, лексикології та граматики української мови, у
лексикографічній практиці, зокрема для укладання словників ідіостилів
окремих письменників, розроблення відповідних спецкурсів і спецсемінарів у
вищій школі.
Ключові слова: номінація, первинна номінація, вторинна номінація,
повторна номінація, метафора, метонімія, синекдоха, перифраза, стилістичні
функції, українська художня проза, художній дискурс, методи дослідження,
евфемізми, метафоричне перенесення, метонімічне перенесення,
синекдохічне перенесення, емоційно-оцінна семантика.
ВСТУП……………………………………………………………………………13
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ
ВТОРИННОЇ НОМІНАЦІЇ В СУЧАСНОМУ МОВОЗНАВСТВІ……………21
1.1. Основні підходи до визначення поняття «вторинна номінація»………...21
1.2. Засоби творення вторинних найменувань: проблема інтерпретації …….26
1.2.1. Метафора в системі засобів вторинної номінації……………………….26
1.2.2. Метонімія як різновид вторинної номінації…………………………….30
1.2.3. Перифраза як особливий засіб вторинної номінації…………………....39
1.3. Методологія дослідження вторинної номінації в українській художній
прозі початку ХХІ століття……………………………………………………...46
Висновки до розділу 1…………………………………………………………...49
РОЗДІЛ ІІ. ТИПОЛОГІЯ ВТОРИННИХ НОМІНАЦІЙ В УКРАЇНСЬКІЙ
ХУДОЖНІЙ ПРОЗІ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ………………………..……51
2.1. Типологічні ознаки метафоричних перенесень….......……………………51
2.2. Структурно-семантичні типи метонімічних перенесень…………………75
2.3. Лексико-семантичні параметри перифразових номінацій…………….…86
Висновки до розділу 2…………………………………………………………103
РОЗДІЛ ІІІ. ЛЕКСИКО-ГРАМАТИЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ВТОРИННИХ
НОМІНАЦІЙ В УКРАЇНСЬКІЙ ХУДОЖНІЙ ПРОЗІ ПОЧАТКУ ХХІ
СТОЛІТТЯ ……………………………………………………………………...106
3.1. Структурно-граматична специфіка метафори………………………..….106
3.1.1. Однокомпонентна метафора…………………………………………….107
3.1.2. Двокомпонентна метафора……………………………………………...112
3.1.3. Трикомпонентна метафора……………………………………………...118
3.1.4. Чотирикомпонентна метафора………………………………………….121
3.2. Структурно-граматичні параметри метонімії……………………………122
3.3. Структурно-граматична характеристика перифразових номінацій……125
3.3.1. Одно-, двокомпонентні перифразові номінації………………………..126
3.3.2. Трикомпонентні перифразові номінації………………....……………..129 12
3.3.3. Чотирикомпонентні перифразові номінації……………………………131
Висновки до розділу 3……………………………………………………….....132
РОЗДІЛ ІV. ФУНКЦІОНУВАННЯ ВТОРИННИХ НОМІНАЦІЙ У
МОВОТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ ПРОЗАЇКІВ ПОЧАТКУ ХХІ
СТОЛІТТЯ………………………………………………………………………135
4.1. Стилістичний потенціал метафори……………………………………….135
4.2. Стилістичне призначення метонімії ………….………………………….147
4.3. Стилістичні функції перифраз…………………………………………….150
Висновки до розділу 4……………………………………………………...…..159
ВИСНОВКИ………………………………………………………………..…...161
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ…………………………….……166
СПИСОК ДЖЕРЕЛ ІЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРІАЛУ…………………...196
ДОДАТКИ……………………………………………………………………....205
Додаток А. Словник перифразових номінацій……………………………….205
Додаток Б. Список опублікованих праць за темою дисертації та відомості про
апробацію результатів дослідження…………………………...……………...215
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ
ВТОРИННОЇ НОМІНАЦІЇ В СУЧАСНОМУ МОВОЗНАВСТВІ……………21
1.1. Основні підходи до визначення поняття «вторинна номінація»………...21
1.2. Засоби творення вторинних найменувань: проблема інтерпретації …….26
1.2.1. Метафора в системі засобів вторинної номінації……………………….26
1.2.2. Метонімія як різновид вторинної номінації…………………………….30
1.2.3. Перифраза як особливий засіб вторинної номінації…………………....39
1.3. Методологія дослідження вторинної номінації в українській художній
прозі початку ХХІ століття……………………………………………………...46
Висновки до розділу 1…………………………………………………………...49
РОЗДІЛ ІІ. ТИПОЛОГІЯ ВТОРИННИХ НОМІНАЦІЙ В УКРАЇНСЬКІЙ
ХУДОЖНІЙ ПРОЗІ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ………………………..……51
2.1. Типологічні ознаки метафоричних перенесень….......……………………51
2.2. Структурно-семантичні типи метонімічних перенесень…………………75
2.3. Лексико-семантичні параметри перифразових номінацій…………….…86
Висновки до розділу 2…………………………………………………………103
РОЗДІЛ ІІІ. ЛЕКСИКО-ГРАМАТИЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ВТОРИННИХ
НОМІНАЦІЙ В УКРАЇНСЬКІЙ ХУДОЖНІЙ ПРОЗІ ПОЧАТКУ ХХІ
СТОЛІТТЯ ……………………………………………………………………...106
3.1. Структурно-граматична специфіка метафори………………………..….106
3.1.1. Однокомпонентна метафора…………………………………………….107
3.1.2. Двокомпонентна метафора……………………………………………...112
3.1.3. Трикомпонентна метафора……………………………………………...118
3.1.4. Чотирикомпонентна метафора………………………………………….121
3.2. Структурно-граматичні параметри метонімії……………………………122
3.3. Структурно-граматична характеристика перифразових номінацій……125
3.3.1. Одно-, двокомпонентні перифразові номінації………………………..126
3.3.2. Трикомпонентні перифразові номінації………………....……………..129 12
3.3.3. Чотирикомпонентні перифразові номінації……………………………131
Висновки до розділу 3……………………………………………………….....132
РОЗДІЛ ІV. ФУНКЦІОНУВАННЯ ВТОРИННИХ НОМІНАЦІЙ У
МОВОТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ ПРОЗАЇКІВ ПОЧАТКУ ХХІ
СТОЛІТТЯ………………………………………………………………………135
4.1. Стилістичний потенціал метафори……………………………………….135
4.2. Стилістичне призначення метонімії ………….………………………….147
4.3. Стилістичні функції перифраз…………………………………………….150
Висновки до розділу 4……………………………………………………...…..159
ВИСНОВКИ………………………………………………………………..…...161
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ…………………………….……166
СПИСОК ДЖЕРЕЛ ІЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРІАЛУ…………………...196
ДОДАТКИ……………………………………………………………………....205
Додаток А. Словник перифразових номінацій……………………………….205
Додаток Б. Список опублікованих праць за темою дисертації та відомості про
апробацію результатів дослідження…………………………...……………...215
Що ще подивитися