Історія філософії: проблема людини та її меж. Вступ до філософської антропології як метаантропології
Назіп Хамітов
Інформація
Коментарі (0)
Історія філософії: проблема людини та її меж. Вступ до філософської антропології як метаантропології - Назіп Хамітов
Автор: Назіп Хамітов
Написано: 2016 року
Твір додано: 20-10-2021, 17:23
Завантажити:
Історія філософії: проблема людини та її меж. Вступ до філософської антропології як метаантропології. Навчальний посібник зі словником. – 4-е видання перероблене та доповнене – К:. КНТ, 2016 – 396 с.
Під редакцією доктора філософських наук, професора Н. Хамітова
Автор більшості лекцій – доктор філософських наук, професор Н.В. Хамітов. Він широко відомий телеглядачам і слухачам радіо своїми програмами з проблем особистісної реалізації людини, її самотності і любові, а читачам – своїми книгами «Філософія самотності», «Звільнення від буденності», «Самотність у людському бутті», «Межі чоловічого та жіночого», філософськими романами «Маска», «Володар старості» та ін. Лекції висвітлюють основні етапи історії міркувань про людину та її межі – становлення філософської антропології як метаантропології. Переваги даного навчального посібника у наступному:
- доступний і динамічний стиль викладу, окремі лекції читаються як філософський роман;
- підхід до історії філософії як до комунікативної системи;
- виклад історії філософії як історії теоретичної філософії, філософської есеїстики та філософського мистецтва; - наявність філософського словника, де визначені основні терміни сучасної філософії людини.
Адресується студентам вузів і коледжів, які вивчають філософські та гуманітарні дисципліни, а також всім, хто цікавиться проблемою людини у філософії.
Під редакцією доктора філософських наук, професора Н. Хамітова
Автор більшості лекцій – доктор філософських наук, професор Н.В. Хамітов. Він широко відомий телеглядачам і слухачам радіо своїми програмами з проблем особистісної реалізації людини, її самотності і любові, а читачам – своїми книгами «Філософія самотності», «Звільнення від буденності», «Самотність у людському бутті», «Межі чоловічого та жіночого», філософськими романами «Маска», «Володар старості» та ін. Лекції висвітлюють основні етапи історії міркувань про людину та її межі – становлення філософської антропології як метаантропології. Переваги даного навчального посібника у наступному:
- доступний і динамічний стиль викладу, окремі лекції читаються як філософський роман;
- підхід до історії філософії як до комунікативної системи;
- виклад історії філософії як історії теоретичної філософії, філософської есеїстики та філософського мистецтва; - наявність філософського словника, де визначені основні терміни сучасної філософії людини.
Адресується студентам вузів і коледжів, які вивчають філософські та гуманітарні дисципліни, а також всім, хто цікавиться проблемою людини у філософії.
4
Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
ЗМІСТ
ВСТУПНЕ СЛОВО ..............................................................15
ПЕРЕДМОВА ДО ДРУГОГО ВИДАННЯ………………………………….16
ПЕРЕДМОВА ДО ТРЕТЬОГО ВИДАННЯ…………………………………17
Лекція 1
ПРОЯСНЕННЯ СПЕЦИФІКИ СХІДНОГО
І ЗАХІДНОГО ШЛЯХІВ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ
У СВІТІ (Н. Хамітов)
§ 1. Попереднє зауваження ………………………………………………….19
1. ЧИ ІСНУЄ ПРОБЛЕМА «СХІД — ЗАХІД»?
§ 2. Початкове визначення східного і західного шляхів буття…19
§ 3. Можливість ментального взаємовпливу Сходу і Заходу…...21
2. ЗАХІД ЯК ШЛЯХ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ У СВІТІ
§ 4. Античне і християнське в західному бутті………………………...22
§ 5. Західне буття як католицька, православна, протестантська
культури і способи життя………………………………………………………23
§ 6. Проблема північноамериканської, австралійської, латиноа-
мериканської й африканської культур…………………………………..24
§ 7. Ідеї особистості, перетворення природи й історії як основопо-
ложні цінності західного шляху буття..................................24
3. СХІДНИЙ ШЛЯХ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ У СВІТІ
§ 8. Буддійське світовідношення як актуальний максимум східно-
го шляху буття……………………………………………………......……………25
§ 9. Основоположні начала східного шляху буття: природність, фа-
талізм, віддяка………………………………………………............………….26
§ 10. Ідея карми та ідея прощення……………………………….........……28
§ 11. Висновки і перспективи. Способи буття і філософування
Заходу і Сходу. ..................................................................29
ЛІТЕРАТУРА ДО 1-ї ЛЕКЦІЇ………………………………………………..…315
ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ: проблема людини
Лекція 2
МЕЖІ ЛЮДИНИ У ФІЛОСОФІЇ
ДАВНЬОЇ ІНДІЇ І КИТАЮ (Н. Хамітов)
§ 12. Попереднє зауваження ……...…………………………………………32
1.ДАВНЬОІНДІЙСЬКА ФІЛОСОФІЯ:
МОРАЛЬНА ВІДДЯКА ТА ЇЇ ПОДОЛАННЯ
§ 13. Корені індійської філософії: Веди й Упанішади……...………32
§ 14. Індуїзм і його головні ідеї: карма і сансара………....……………34
§ 15. Чому йога поширилася на Заході?……………………………...…..35
§16. Буддизм: шлях звільнення від карми…………………………....…36
2. ДАВНЬОКИТАЙСЬКА ФІЛОСОФІЯ:
ДРУГЕ НАРОДЖЕННЯ БУДДИЗМУ
§ 17. Даосизм: шлях знаходження безсмертя………………………..…40
§ 18. Конфуціанство: ідея суспільної ієрархії………………………..…42
§ 19. Буддизм у Китаї…………………………………………………......………43
§ 20. Феномен чань-буддизму: активний вплив на реальність….44
§ 21. Доля чань-буддизму в Японії: «мистецтво дзен»……….....…45
§ 22. Висновки і перспективи. Філософія давньої Індії і Китаю
як підґрунтя східних вчень про людину ……………….………........45
ЛІТЕРАТУРА ДО 2-ї ЛЕКЦІЇ…………………………………………....……47
Лекція З
ЛЮДИНА І ЇЇ МЕЖІ В
АНТИЧНІЙ ФІЛОСОФІЇ (Н. Хамітов)
§ 23. Попереднє зауваження .…………………….....……........………48
1. ФЕНОМЕН РАННЬОЇ АНТИЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ
(РАННЯ КЛАСИКА)
§ 24. Антична міфологія та її вираження в ранній античній філосо-
фії....................................................................................48
§ 25. Геракліт і Парменід: релятивістська й абсолютистська кон-
цепції людини і світу………………………………………………………...……506
Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
2. КЛАСИЧНА АНТИЧНА ФІЛОСОФІЯ
(ЗРІЛА КЛАСИКА)
§ 26. Сократ: «пізнай самого себе»…………………………………..…….…52
§ 27. Платон: людина як в’язень у Печері.……………………...….……54
§ 28. Аристотель: повернення в’язня в Печеру……………..…….……58
3.ФІЛОСОФІЯ ЕПОХИ ЕЛЛІНІЗМУ
§ 29. Феномен еллінізму………………………………………………………....59
§ 30. Основні риси філософії епохи еллінізму та її школи……..…60
§ 31. Скептицизм: чи розумний світ?…………………………………...….60
§ 32. Стоїцизм як мужність жити……………………………………..….….60
§ 33. Епікуреїзм: етика насолоди………………………………………….….61
§ 34. Неоплатонізм: світ як сходження Єдиного……………………….62
§ 35. Висновки і перспективи. Антична філософія як основа
європейської філософії ………………………………………………....………63
ЛІТЕРАТУРА ДО 3-ї ЛЕКЦІЇ…………………………………………….…….65
Лекція 4
РОЗУМІННЯ ЛЮДИНИ
ТА ЇЇ МЕЖ У ФІЛОСОФІЇ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
§ 36. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) .……………………….…66
1. ФЕНОМЕН СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ
§ 37. Християнство як світоглядне підґрунтя філософії Середньо-
віччя (Н. Хамітов)………………………………………………………………....66
§ 38. Основні риси філософії Середньовіччя (Н. Хамітов)…………68
§ 39. Проблема періодизації і середньовічний спосіб філософуван-
ня (Л. Гармаш)………………………....................................…………69
2. У ДЖЕРЕЛА ФІЛОСОФІЇ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
(Л. Гармаш)
§ 40. Атмосфера пізньої античності і дух християнства, що
зароджується: гностицизм…………………………….................………70
§ 41. Законодавець методу екзегези: Філон Олександрійський…737
ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ: проблема людини
3.ПОЧАТОК СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ:
ПАТРИСТИКА
§ 42 Загальна характеристика патристики (Н. Хамітов)…….……75
§ 43 Визрівання основної проблематики філософії Середньовіччя:
“група” Тертулліана і “група” Августина (Л. Гармаш)……….……76
§ 44. Тертулліан: “Вірую, тому що абсурдно” (Л. Гармаш)….……78
§ 45. Августин Блаженний: самопізнання як умова пізнання Бога
(Н. Хамітов)….....................................................................79
4. ЗАВЕРШЕННЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ:
СХОЛАСТИКА
§ 46. Що таке схоластика? (Н. Хамітов)……………………………………79
§ 47. Чи існує людина взагалі? (Н. Хамітов)………………………..……80
§ 48. Фома Аквінський і його раціональна містика (Н. Хамітов)....80
§ 49. Абеляр і Елоїза: від любові людської до любові божественної?
(Л. Гармаш)…………………………………………………………………........…81
§ 50. Данте: “ Що рухає сонце і світила?” (Л. Гармаш)………………84
§ 51. Висновки і перспективи. Значення середньовічної філософії
для європейської культури (Н. Хамітов) ………………………...…85
ЛІТЕРАТУРА ДО 4-Ї ЛЕКЦІЇ…………………………………………....……87
Лекція 5
ФІЛОСОФІЯ ЕПОХИ ВІДРОДЖЕННЯ:
ЛЮДИНА-ТИТАН (Н. Хамітов)
§ 52. Попереднє зауваження… …………………………………….…………88
1. ФІЛОСОФІЯ ВІДРОДЖЕННЯ
У КОНТЕКСТІ СВОЄЇ ЕПОХИ
§ 53. Що таке епоха Відродження?……………………………………..……88
§ 54. Основні риси філософії епохи Відродження………………..……89
2. РОМАНСЬКЕ ВІДРОДЖЕННЯ:
ВОСКРЕСІННЯ АНТИЧНОСТІ
§ 55. Загальна характеристика романського Відродження………90
§ 56. Марсіліо Фічіно: творче злиття з Богом………………………...…90
§ 57. Джордано Бруно і Галілео Галілей: два шляхи свободи:…..918
Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
3. ГЕРМАНСЬКЕ ВІДРОДЖЕННЯ:
ВОСКРЕСІННЯ ПЕРШОХРИСТИЯНСТВА
§ 58. Загальна характеристика германського Відродження…..…93
§ 59. Микола Кузанський і його діалектика Єдиного і безкінечного.....94
§ 60. Еразм Роттердамський: «Похвала глупству» ..................95
§ 61. Мартін Лютер: повстання германського духу.…………….……96
§ 62. Висновки і перспективи. Підсумки філософії Відродження:
Людина, що Творить, і Людина, що Вірує ………………………………97
ЛІТЕРАТУРА ДО 5-ї ЛЕКЦІЇ…………………………………………...….…99
Л е к ц і я 6
ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ:
ГНОСЕОЛОГІЗАЦІЯ ЛЮДСЬКОЇ СУТНОСТІ
§ 63. Попереднє зауваження (Н. Хамітов)… ………………………100
1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ФІЛОСОФІЇ
НОВОГО ЧАСУ: ЯВИЩЕ ГНОСЕОЛОГІЗМУ
§ 64. Філософська проблематика Нового Часу (Л. Гармаш)……101
§ 65. Основні риси філософії Нового Часу (Н.Хамітов, Л. Гармаш)…..102
2. ПРОТИСТОЯННЯ РАЦІОНАЛІЗМУ
ТА ЕМПІРИЗМУ (Л. Гармаш)
§ 66. Френсіс Бекон: «Знання — сила!»………………………………..104
§ 67. Рене Декарт: «Мислю — отже існую»……………………………106
§ 68. Томас Гоббс: «Війна всіх проти всіх»……………………………108
§ 69. Джон Локк: Людина — «чиста дошка»?…………………………110
3. ТРИ ВЕРСІЇ ВЧЕННЯ ПРО СУБСТАНЦІЮ:
МОНІЗМ, ДУАЛІЗМ, ПЛЮРАЛІЗМ (Л. Гармаш)
§ 70. Дуалізм Рене Декарта……………………………………………………113
§ 71. Бенедикт Спіноза: спасіння від афектів…………………………114
§ 72. Готфрід Лейбніц: людина як монада………………………………1169
ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ: проблема людини
4. ВИКЛИК ГНОСЕОЛОГІЗМУ: ФІЛОСОФСЬКА ЕСЕЇСТИКА
І ФІЛОСОФСЬКЕ МИСТЕЦТВО НОВОГО ЧАСУ
§ 73. Блез Паскаль: людина як мислячий очерет (Л. Гармаш)..117
§ 74. Філософське мистецтво Шекспіра і Сервантеса: трагічні фі-
лософи Гамлет і Дон Кіхот (Н. Хамітов, Л. Гармаш)……..………120
5. ЗАВЕРШЕННЯ НОВОГО ЧАСУ: ЕПОХА
ПРОСВІТНИЦТВА
§ 75. Просвітницька парадигма про природу людини (Л. Гармаш)...122
§ 76. Історичні типи Просвітництва (Л. Гармаш)….........…….123
§ 77. Висновки і перспективи. Гносеологізм Нового Часу і вихід
за його межі (Н. Хамітов) ………………................…………………125
ЛІТЕРАТУРА ДО 6-ї ЛЕКЦІЇ………………………………………………127
Л е к ц і я 7
ПОГЛИБЛЕННЯ ГНОСЕОЛОГІЗМУ:
НІМЕЦЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ
§ 78. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) ………………….………128
1. ФЕНОМЕН НІМЕЦЬКОЇ КЛАСИЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ
§ 79. Німецька класична філософія як ціле (Л. Гармаш)…………128
§ 80. Німецька філософська класика і її епоха (Н. Хамітов)……130
2. ІММАНУЇЛ КАНТ: МЕЖІ РОЗУМУ (Л. Гармаш)
§ 81. «Що таке людина?»………………………………………………………131
§ 82. Суперечність розуму із самим собою………………………………132
§ 83. Категоричний імператив……………………………………………135
3. ЙОГАНН ГОТЛІБ ФІХТЕ: «Я» ЯК ДІЯЛЬНЕ НАЧАЛО
(Л. Гармаш)
§ 84. Від Канта до Фіхте………………………………………....……………… 137
§ 85. «Яка людина, така і її філософія»…….....................…………13810
Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
§ 86. Науковчення Фіхте і його «ідеалізм свободи»…………...……139
§ 87. Парадокси свободи у вченні Фіхте…………………………....…….141
4.ФРІДР1Х ВІЛЬГЕЛЬМ ЙОЗЕФ ШЕЛЛІНГ:
ФІЛОСОФІЯ ТОТОЖНОСТІ (Л. Гармаш)
§ 88. Від буття до мислення: натурфілософія…………………………142
§89. Тотожність свободи і необхідності: філософія мистец.........145
5. АБСОЛЮТНИЙ ІДЕАЛІЗМ ГЕОРГА ВІЛЬГЕЛЬМА
ФРІДРІХА ГЕГЕЛЯ
§ 90. Абсолютна Ідея, Абсолютний Дух і людина (Н. Хамітов).147
§ 91. «Найсуттєвіше — шлях» (Л. Гармаш).……….…………….....148
§ 92. Висновки і перспективи. Всесвітнє значення німецької кла-
сичної філософії (Н. Хамітов )…………………………………………....150
ЛІТЕРАТУРА ДО 7-ї ЛЕКЦІЇ……………...…………………………....…151
Л е к ц і я 8
РЕЛІГІЙНЕ ПОДОЛАННЯ ГНОСЕОЛОГІЗМУ:
НОВОКЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ XIX ст.
§ 93. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) ……………………...……152
1 . ЙОГАНН ВОЛЬФГАНГ ҐЕТЕ:
ЛЮДИНА ЯК ВСЕСВІТ (Л. Гармаш)
§ 94. «Всю долю людства хочу я випробувати в собі»……………152
§ 95. «Людина — це той, хто здатний на неможливе»……………154
2. РОМАНТИЗМ: СВОБОДА І ЛЮБОВ ВСУПЕРЕЧ
УСЬОМУ (Н. Хамітов)
§ 96. Феномен романтизму……………………………………………………157
§ 97. Фрідріх Шлегель: свобода як іронія і любов……………………159
§ 98. Новаліс: магічний ідеалізм…………………………………………16111
ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ: проблема людини
3. ПІЗНІЙ ШЕЛЛІНГ:
УМОГЛЯДНА МІСТИКА (Л. Гармаш)
§ 99. Шеллінг і його Муза: феномен Кароліни…………………….162
§ 100. Таємниця Абсолюту……………………………………………………164
4. СЕРЕН К’ЄРКЕГОР: ВІРА НАД БЕЗОДНЯМИ
СТРАХУ І ВІДЧАЮ (Н. Хамітов)
§ 101. Смисл страху……………………………………………………………166
§ 102. Два види відчаю…………………………………………………………168
§ 103. Висновки і перспективи. Новокласична філософія XIX
ст. як переддень релігійного екзистенціалізму і персоналізму
(Н. Хамітов) …................................................................169
ЛІТЕРАТУРА ДО 9-Ї ЛЕКЦІЇ…………………………………………………170
Л е к ц і я 9
АТЕЇСТИЧНЕ ПОДОЛАННЯ ГНОСЕОЛОГІЗМУ:
НЕКЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ XIX –
ПОЧАТКУ XX СТ. (Н. Хамітов)
§ 104. Попереднє зауваження ………………………………………………171
ПОНЯТТЯ КЛАСИЧНОЇ І НЕКЛАСИЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ
§ 105. Класична і некласична філософія: від загального до осо-
бливого?…..................................................................…172
§ 106. Онтологічність трансцендентного в класичній філософіїі
символічність трансцендентного в некласичній………………...173
2. ЛЮДВІГ ФЕЙЄРБАХ ЯК РОДОНАЧАЛЬНИК
НЕКЛАСИЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ
§ 107. Антропологія замість теології: людська сутність на землі й у
небесах............................................................................174
§ 108. Вчення Фейєрбаха про смерть і безсмертя людини……...17512
Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
3. СОЦІОЦЕНТРИЧНА ПАРАДИГМА ЛЮДИНИ:
МАРКСИЗМ
§ 109. Марксистська філософія як подолання гносеологізму через
категорію практики………………………………………………………..……177
§ 110. Матеріалістичне розуміння історії……………………….....……178
§111. Категорія відчуження людинияк начало і таємниця філосо-
фії марксизму…………………………………………………………………...…179
§ 112. Метаморфози марксизму: філософія, ідеологія, практика.……182
4. ВОЛЮНТАРИЗМ:
ПОВСТАННЯ ПРОТИ РАЦІО
§ 113. Загальне поняття волюнтаризму………………………………184
§ 114. Філософія Артура Шопенгауера: воля, страждання, уявлення...185
§ 115. Фрідріх Ніцше: людина як канат між звіром і Надлю-
диною………...........................................................……187
5. ПСИХОАНАЛІТИЧНА ПАРАДИГМА
ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ
§ 116. Що таке психоаналіз?…………………………………………………189
§ 117. Вчення Зигмунда Фрейда: травма існування і дитяча сек-
суальність.......................................................................189
§ 118. Карл Густав Юнг: архетипи колективного позасвідомого……191
§ 119. Еріх Фромм: відчуження і любов………………………………194
§ 120. Висновки і перспективи. Зміст і тенденції некласичної фі-
лософії XIX — початку XX ст ..……………………………….…………196
ЛІТЕРАТУРА ДО 9-ї ЛЕКЦІЇ………………………………………………197
Л е к ц і я 10
ЗУСТРІЧ СХОДУ ТА ЗАХОДУ В УКРАЇНСЬКІЙ
ТА РОСІЙСЬКІЙ КЛАСИЧНІЙ ФІЛОСОФІЇ
§ 121. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) …………………………19913
ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ: проблема людини
1. УКРАЇНСЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ:
ПЕРШІСТЬ СЕРЦЯ
§ 122. Витоки і риси української класичної філософії (Н. Хамітов,
С. Крилова)......................................................................200
§ 123. Григорій Сковорода: вчення про три світи (С. Крилова)......201
§ 124. Памфіл Юркевич: серце і межі розуму(Н. Хамітов, С. Крилова)...202
§ 125. Тарас Шевченко: міфотворець як християнин та язичник
(Н. Хамітов, С. Крилова)……………………………………………………204
2. РОСІЙСЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ:
ЛЮДСЬКЕ І БОГОЛЮДСЬКЕ
§ 126. Феномен російської класичної філософії (Н. Хамітов,
С. Крилова)......................................................................206
§ 127. Федір Достоєвський: краса врятує світ (С. Крилова)…...207
§ 128. Лев Толстой: війна і мир як чоловіче і жіноче (Н. Хамітов,
С. Крилова)......................................................................209
§ 129. Володимир Соловйов: ідея Боголюдства (Н. Хамітов,
С. Крилова)……..................................................................................211
§ 130. Олена Блаватська: містична еволюція людини і людства
(Н. Хамітов).....................................................................213
§ 131. «Срібний вік» російської класичної філософії
(С. Крилова)………..............................................................215
§ 132. Висновки і перспективи. Слов’янський тип філософування
як проблема (Н. Хамітов) …………………………………………………218
ЛІТЕРАТУРА ДО 10-ї ЛЕКЦІЇ……………………………………………220
Л е к ц і я 11
ФІЛОСОФІЯ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ МЕЖ В
СУЧАСНІЙ КУЛЬТУРІ ЗАХОДУ
§ 133. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) …………………………221
1. ФІЛОСОФСЬКА АНТРОПОЛОГІЯ (Н. Хамітов)
§ 134. Філософська антропологія XX ст.…………………………………221
§ 135. Макс Шелер: у пошуках цілісного вчення про людину…..…222Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
§ 136. Гельмут Плеснер: людина як ексцентрична істота…..…224
§ 137. Ернст Кассірер: людина як символічна тварина……….225
§ 138. Хосе Ортега-і-Гассет: спорт як вираження людської сутнос-
ті?…...........................................................................……226
2. ЕКЗИСТЕНЦІАЛІЗМ
§ 139. Феномен екзистенціалізму. Екзистенціалізм і екзистенці-
альний спосіб філософування (Н. Хамітов, С. Крилова)..…...……228
§ 140. Мартін Гайдеггер: людина як запитуюче буття
(Н. Хамітов).................................................................................230
§ 141. Феномен атеїстичного екзистенціалізму (Н. Хамітов)….233
§ 142. Жан Поль Сартр: Я та Інший (Н. Хамітов)……………………233
§ 143. Альбер Камю: самогубство філософське і життєве
(Н. Хамітов)....................................................................234
§ 144. Феномен релігійного екзистенціалізму (С. Крилова)…...23§
145. Карл Ясперс: гранична ситуація і вихід за межі повсякден-
ності (Н. Хамітов, С. Крилова)……..………………..........……………238
§ 146. Габріель Марсель: за межі трагічної мудрості
(Н. Хамітов)……….........................................................……239
3. ПЕРСОНАЛІЗМ
§ 147. Персоналізм як спосіб буття і філософська течія
(Н. Хамітов).....................................................................241
§ 148. Микола Бердяєв: Боголюдина над безоднею нествореної сво-
боди (С. Крилова)..............................................................243
§ 149. Лев Шестов: віра вища за розум? (Н. Хамітов)……...……246
§ 150. Емманюель Муньє: трагічний оптимізм (С. Крилова).….248
§ 151. Інші мислителі персоналістичної парадигми про межі
людини (Н. Хамітов, С. Крилова)……...............................…...249
§ 152. Висновки і перспективи. Проблема протистояння і ко-
мунікації різних парадигм філософії людини в XX ст. Феномен
постмодернізму (Н.Хамітов) ……..........................….………251
ЛІТЕРАТУРА ДО 11-Ї ЛЕКЦІЇ……………..….……………………………254
ФІЛОСОФСЬКИЙ СЛОВНИК: ПРОБЛЕМА ЛЮДИНИ
(Н.Хамітов, С.Крилова) ………….............…………………….…………256
Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
ЗМІСТ
ВСТУПНЕ СЛОВО ..............................................................15
ПЕРЕДМОВА ДО ДРУГОГО ВИДАННЯ………………………………….16
ПЕРЕДМОВА ДО ТРЕТЬОГО ВИДАННЯ…………………………………17
Лекція 1
ПРОЯСНЕННЯ СПЕЦИФІКИ СХІДНОГО
І ЗАХІДНОГО ШЛЯХІВ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ
У СВІТІ (Н. Хамітов)
§ 1. Попереднє зауваження ………………………………………………….19
1. ЧИ ІСНУЄ ПРОБЛЕМА «СХІД — ЗАХІД»?
§ 2. Початкове визначення східного і західного шляхів буття…19
§ 3. Можливість ментального взаємовпливу Сходу і Заходу…...21
2. ЗАХІД ЯК ШЛЯХ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ У СВІТІ
§ 4. Античне і християнське в західному бутті………………………...22
§ 5. Західне буття як католицька, православна, протестантська
культури і способи життя………………………………………………………23
§ 6. Проблема північноамериканської, австралійської, латиноа-
мериканської й африканської культур…………………………………..24
§ 7. Ідеї особистості, перетворення природи й історії як основопо-
ложні цінності західного шляху буття..................................24
3. СХІДНИЙ ШЛЯХ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ У СВІТІ
§ 8. Буддійське світовідношення як актуальний максимум східно-
го шляху буття……………………………………………………......……………25
§ 9. Основоположні начала східного шляху буття: природність, фа-
талізм, віддяка………………………………………………............………….26
§ 10. Ідея карми та ідея прощення……………………………….........……28
§ 11. Висновки і перспективи. Способи буття і філософування
Заходу і Сходу. ..................................................................29
ЛІТЕРАТУРА ДО 1-ї ЛЕКЦІЇ………………………………………………..…315
ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ: проблема людини
Лекція 2
МЕЖІ ЛЮДИНИ У ФІЛОСОФІЇ
ДАВНЬОЇ ІНДІЇ І КИТАЮ (Н. Хамітов)
§ 12. Попереднє зауваження ……...…………………………………………32
1.ДАВНЬОІНДІЙСЬКА ФІЛОСОФІЯ:
МОРАЛЬНА ВІДДЯКА ТА ЇЇ ПОДОЛАННЯ
§ 13. Корені індійської філософії: Веди й Упанішади……...………32
§ 14. Індуїзм і його головні ідеї: карма і сансара………....……………34
§ 15. Чому йога поширилася на Заході?……………………………...…..35
§16. Буддизм: шлях звільнення від карми…………………………....…36
2. ДАВНЬОКИТАЙСЬКА ФІЛОСОФІЯ:
ДРУГЕ НАРОДЖЕННЯ БУДДИЗМУ
§ 17. Даосизм: шлях знаходження безсмертя………………………..…40
§ 18. Конфуціанство: ідея суспільної ієрархії………………………..…42
§ 19. Буддизм у Китаї…………………………………………………......………43
§ 20. Феномен чань-буддизму: активний вплив на реальність….44
§ 21. Доля чань-буддизму в Японії: «мистецтво дзен»……….....…45
§ 22. Висновки і перспективи. Філософія давньої Індії і Китаю
як підґрунтя східних вчень про людину ……………….………........45
ЛІТЕРАТУРА ДО 2-ї ЛЕКЦІЇ…………………………………………....……47
Лекція З
ЛЮДИНА І ЇЇ МЕЖІ В
АНТИЧНІЙ ФІЛОСОФІЇ (Н. Хамітов)
§ 23. Попереднє зауваження .…………………….....……........………48
1. ФЕНОМЕН РАННЬОЇ АНТИЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ
(РАННЯ КЛАСИКА)
§ 24. Антична міфологія та її вираження в ранній античній філосо-
фії....................................................................................48
§ 25. Геракліт і Парменід: релятивістська й абсолютистська кон-
цепції людини і світу………………………………………………………...……506
Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
2. КЛАСИЧНА АНТИЧНА ФІЛОСОФІЯ
(ЗРІЛА КЛАСИКА)
§ 26. Сократ: «пізнай самого себе»…………………………………..…….…52
§ 27. Платон: людина як в’язень у Печері.……………………...….……54
§ 28. Аристотель: повернення в’язня в Печеру……………..…….……58
3.ФІЛОСОФІЯ ЕПОХИ ЕЛЛІНІЗМУ
§ 29. Феномен еллінізму………………………………………………………....59
§ 30. Основні риси філософії епохи еллінізму та її школи……..…60
§ 31. Скептицизм: чи розумний світ?…………………………………...….60
§ 32. Стоїцизм як мужність жити……………………………………..….….60
§ 33. Епікуреїзм: етика насолоди………………………………………….….61
§ 34. Неоплатонізм: світ як сходження Єдиного……………………….62
§ 35. Висновки і перспективи. Антична філософія як основа
європейської філософії ………………………………………………....………63
ЛІТЕРАТУРА ДО 3-ї ЛЕКЦІЇ…………………………………………….…….65
Лекція 4
РОЗУМІННЯ ЛЮДИНИ
ТА ЇЇ МЕЖ У ФІЛОСОФІЇ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
§ 36. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) .……………………….…66
1. ФЕНОМЕН СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ
§ 37. Християнство як світоглядне підґрунтя філософії Середньо-
віччя (Н. Хамітов)………………………………………………………………....66
§ 38. Основні риси філософії Середньовіччя (Н. Хамітов)…………68
§ 39. Проблема періодизації і середньовічний спосіб філософуван-
ня (Л. Гармаш)………………………....................................…………69
2. У ДЖЕРЕЛА ФІЛОСОФІЇ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
(Л. Гармаш)
§ 40. Атмосфера пізньої античності і дух християнства, що
зароджується: гностицизм…………………………….................………70
§ 41. Законодавець методу екзегези: Філон Олександрійський…737
ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ: проблема людини
3.ПОЧАТОК СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ:
ПАТРИСТИКА
§ 42 Загальна характеристика патристики (Н. Хамітов)…….……75
§ 43 Визрівання основної проблематики філософії Середньовіччя:
“група” Тертулліана і “група” Августина (Л. Гармаш)……….……76
§ 44. Тертулліан: “Вірую, тому що абсурдно” (Л. Гармаш)….……78
§ 45. Августин Блаженний: самопізнання як умова пізнання Бога
(Н. Хамітов)….....................................................................79
4. ЗАВЕРШЕННЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ:
СХОЛАСТИКА
§ 46. Що таке схоластика? (Н. Хамітов)……………………………………79
§ 47. Чи існує людина взагалі? (Н. Хамітов)………………………..……80
§ 48. Фома Аквінський і його раціональна містика (Н. Хамітов)....80
§ 49. Абеляр і Елоїза: від любові людської до любові божественної?
(Л. Гармаш)…………………………………………………………………........…81
§ 50. Данте: “ Що рухає сонце і світила?” (Л. Гармаш)………………84
§ 51. Висновки і перспективи. Значення середньовічної філософії
для європейської культури (Н. Хамітов) ………………………...…85
ЛІТЕРАТУРА ДО 4-Ї ЛЕКЦІЇ…………………………………………....……87
Лекція 5
ФІЛОСОФІЯ ЕПОХИ ВІДРОДЖЕННЯ:
ЛЮДИНА-ТИТАН (Н. Хамітов)
§ 52. Попереднє зауваження… …………………………………….…………88
1. ФІЛОСОФІЯ ВІДРОДЖЕННЯ
У КОНТЕКСТІ СВОЄЇ ЕПОХИ
§ 53. Що таке епоха Відродження?……………………………………..……88
§ 54. Основні риси філософії епохи Відродження………………..……89
2. РОМАНСЬКЕ ВІДРОДЖЕННЯ:
ВОСКРЕСІННЯ АНТИЧНОСТІ
§ 55. Загальна характеристика романського Відродження………90
§ 56. Марсіліо Фічіно: творче злиття з Богом………………………...…90
§ 57. Джордано Бруно і Галілео Галілей: два шляхи свободи:…..918
Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
3. ГЕРМАНСЬКЕ ВІДРОДЖЕННЯ:
ВОСКРЕСІННЯ ПЕРШОХРИСТИЯНСТВА
§ 58. Загальна характеристика германського Відродження…..…93
§ 59. Микола Кузанський і його діалектика Єдиного і безкінечного.....94
§ 60. Еразм Роттердамський: «Похвала глупству» ..................95
§ 61. Мартін Лютер: повстання германського духу.…………….……96
§ 62. Висновки і перспективи. Підсумки філософії Відродження:
Людина, що Творить, і Людина, що Вірує ………………………………97
ЛІТЕРАТУРА ДО 5-ї ЛЕКЦІЇ…………………………………………...….…99
Л е к ц і я 6
ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ:
ГНОСЕОЛОГІЗАЦІЯ ЛЮДСЬКОЇ СУТНОСТІ
§ 63. Попереднє зауваження (Н. Хамітов)… ………………………100
1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ФІЛОСОФІЇ
НОВОГО ЧАСУ: ЯВИЩЕ ГНОСЕОЛОГІЗМУ
§ 64. Філософська проблематика Нового Часу (Л. Гармаш)……101
§ 65. Основні риси філософії Нового Часу (Н.Хамітов, Л. Гармаш)…..102
2. ПРОТИСТОЯННЯ РАЦІОНАЛІЗМУ
ТА ЕМПІРИЗМУ (Л. Гармаш)
§ 66. Френсіс Бекон: «Знання — сила!»………………………………..104
§ 67. Рене Декарт: «Мислю — отже існую»……………………………106
§ 68. Томас Гоббс: «Війна всіх проти всіх»……………………………108
§ 69. Джон Локк: Людина — «чиста дошка»?…………………………110
3. ТРИ ВЕРСІЇ ВЧЕННЯ ПРО СУБСТАНЦІЮ:
МОНІЗМ, ДУАЛІЗМ, ПЛЮРАЛІЗМ (Л. Гармаш)
§ 70. Дуалізм Рене Декарта……………………………………………………113
§ 71. Бенедикт Спіноза: спасіння від афектів…………………………114
§ 72. Готфрід Лейбніц: людина як монада………………………………1169
ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ: проблема людини
4. ВИКЛИК ГНОСЕОЛОГІЗМУ: ФІЛОСОФСЬКА ЕСЕЇСТИКА
І ФІЛОСОФСЬКЕ МИСТЕЦТВО НОВОГО ЧАСУ
§ 73. Блез Паскаль: людина як мислячий очерет (Л. Гармаш)..117
§ 74. Філософське мистецтво Шекспіра і Сервантеса: трагічні фі-
лософи Гамлет і Дон Кіхот (Н. Хамітов, Л. Гармаш)……..………120
5. ЗАВЕРШЕННЯ НОВОГО ЧАСУ: ЕПОХА
ПРОСВІТНИЦТВА
§ 75. Просвітницька парадигма про природу людини (Л. Гармаш)...122
§ 76. Історичні типи Просвітництва (Л. Гармаш)….........…….123
§ 77. Висновки і перспективи. Гносеологізм Нового Часу і вихід
за його межі (Н. Хамітов) ………………................…………………125
ЛІТЕРАТУРА ДО 6-ї ЛЕКЦІЇ………………………………………………127
Л е к ц і я 7
ПОГЛИБЛЕННЯ ГНОСЕОЛОГІЗМУ:
НІМЕЦЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ
§ 78. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) ………………….………128
1. ФЕНОМЕН НІМЕЦЬКОЇ КЛАСИЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ
§ 79. Німецька класична філософія як ціле (Л. Гармаш)…………128
§ 80. Німецька філософська класика і її епоха (Н. Хамітов)……130
2. ІММАНУЇЛ КАНТ: МЕЖІ РОЗУМУ (Л. Гармаш)
§ 81. «Що таке людина?»………………………………………………………131
§ 82. Суперечність розуму із самим собою………………………………132
§ 83. Категоричний імператив……………………………………………135
3. ЙОГАНН ГОТЛІБ ФІХТЕ: «Я» ЯК ДІЯЛЬНЕ НАЧАЛО
(Л. Гармаш)
§ 84. Від Канта до Фіхте………………………………………....……………… 137
§ 85. «Яка людина, така і її філософія»…….....................…………13810
Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
§ 86. Науковчення Фіхте і його «ідеалізм свободи»…………...……139
§ 87. Парадокси свободи у вченні Фіхте…………………………....…….141
4.ФРІДР1Х ВІЛЬГЕЛЬМ ЙОЗЕФ ШЕЛЛІНГ:
ФІЛОСОФІЯ ТОТОЖНОСТІ (Л. Гармаш)
§ 88. Від буття до мислення: натурфілософія…………………………142
§89. Тотожність свободи і необхідності: філософія мистец.........145
5. АБСОЛЮТНИЙ ІДЕАЛІЗМ ГЕОРГА ВІЛЬГЕЛЬМА
ФРІДРІХА ГЕГЕЛЯ
§ 90. Абсолютна Ідея, Абсолютний Дух і людина (Н. Хамітов).147
§ 91. «Найсуттєвіше — шлях» (Л. Гармаш).……….…………….....148
§ 92. Висновки і перспективи. Всесвітнє значення німецької кла-
сичної філософії (Н. Хамітов )…………………………………………....150
ЛІТЕРАТУРА ДО 7-ї ЛЕКЦІЇ……………...…………………………....…151
Л е к ц і я 8
РЕЛІГІЙНЕ ПОДОЛАННЯ ГНОСЕОЛОГІЗМУ:
НОВОКЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ XIX ст.
§ 93. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) ……………………...……152
1 . ЙОГАНН ВОЛЬФГАНГ ҐЕТЕ:
ЛЮДИНА ЯК ВСЕСВІТ (Л. Гармаш)
§ 94. «Всю долю людства хочу я випробувати в собі»……………152
§ 95. «Людина — це той, хто здатний на неможливе»……………154
2. РОМАНТИЗМ: СВОБОДА І ЛЮБОВ ВСУПЕРЕЧ
УСЬОМУ (Н. Хамітов)
§ 96. Феномен романтизму……………………………………………………157
§ 97. Фрідріх Шлегель: свобода як іронія і любов……………………159
§ 98. Новаліс: магічний ідеалізм…………………………………………16111
ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ: проблема людини
3. ПІЗНІЙ ШЕЛЛІНГ:
УМОГЛЯДНА МІСТИКА (Л. Гармаш)
§ 99. Шеллінг і його Муза: феномен Кароліни…………………….162
§ 100. Таємниця Абсолюту……………………………………………………164
4. СЕРЕН К’ЄРКЕГОР: ВІРА НАД БЕЗОДНЯМИ
СТРАХУ І ВІДЧАЮ (Н. Хамітов)
§ 101. Смисл страху……………………………………………………………166
§ 102. Два види відчаю…………………………………………………………168
§ 103. Висновки і перспективи. Новокласична філософія XIX
ст. як переддень релігійного екзистенціалізму і персоналізму
(Н. Хамітов) …................................................................169
ЛІТЕРАТУРА ДО 9-Ї ЛЕКЦІЇ…………………………………………………170
Л е к ц і я 9
АТЕЇСТИЧНЕ ПОДОЛАННЯ ГНОСЕОЛОГІЗМУ:
НЕКЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ XIX –
ПОЧАТКУ XX СТ. (Н. Хамітов)
§ 104. Попереднє зауваження ………………………………………………171
ПОНЯТТЯ КЛАСИЧНОЇ І НЕКЛАСИЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ
§ 105. Класична і некласична філософія: від загального до осо-
бливого?…..................................................................…172
§ 106. Онтологічність трансцендентного в класичній філософіїі
символічність трансцендентного в некласичній………………...173
2. ЛЮДВІГ ФЕЙЄРБАХ ЯК РОДОНАЧАЛЬНИК
НЕКЛАСИЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ
§ 107. Антропологія замість теології: людська сутність на землі й у
небесах............................................................................174
§ 108. Вчення Фейєрбаха про смерть і безсмертя людини……...17512
Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
3. СОЦІОЦЕНТРИЧНА ПАРАДИГМА ЛЮДИНИ:
МАРКСИЗМ
§ 109. Марксистська філософія як подолання гносеологізму через
категорію практики………………………………………………………..……177
§ 110. Матеріалістичне розуміння історії……………………….....……178
§111. Категорія відчуження людинияк начало і таємниця філосо-
фії марксизму…………………………………………………………………...…179
§ 112. Метаморфози марксизму: філософія, ідеологія, практика.……182
4. ВОЛЮНТАРИЗМ:
ПОВСТАННЯ ПРОТИ РАЦІО
§ 113. Загальне поняття волюнтаризму………………………………184
§ 114. Філософія Артура Шопенгауера: воля, страждання, уявлення...185
§ 115. Фрідріх Ніцше: людина як канат між звіром і Надлю-
диною………...........................................................……187
5. ПСИХОАНАЛІТИЧНА ПАРАДИГМА
ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ
§ 116. Що таке психоаналіз?…………………………………………………189
§ 117. Вчення Зигмунда Фрейда: травма існування і дитяча сек-
суальність.......................................................................189
§ 118. Карл Густав Юнг: архетипи колективного позасвідомого……191
§ 119. Еріх Фромм: відчуження і любов………………………………194
§ 120. Висновки і перспективи. Зміст і тенденції некласичної фі-
лософії XIX — початку XX ст ..……………………………….…………196
ЛІТЕРАТУРА ДО 9-ї ЛЕКЦІЇ………………………………………………197
Л е к ц і я 10
ЗУСТРІЧ СХОДУ ТА ЗАХОДУ В УКРАЇНСЬКІЙ
ТА РОСІЙСЬКІЙ КЛАСИЧНІЙ ФІЛОСОФІЇ
§ 121. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) …………………………19913
ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ: проблема людини
1. УКРАЇНСЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ:
ПЕРШІСТЬ СЕРЦЯ
§ 122. Витоки і риси української класичної філософії (Н. Хамітов,
С. Крилова)......................................................................200
§ 123. Григорій Сковорода: вчення про три світи (С. Крилова)......201
§ 124. Памфіл Юркевич: серце і межі розуму(Н. Хамітов, С. Крилова)...202
§ 125. Тарас Шевченко: міфотворець як християнин та язичник
(Н. Хамітов, С. Крилова)……………………………………………………204
2. РОСІЙСЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ:
ЛЮДСЬКЕ І БОГОЛЮДСЬКЕ
§ 126. Феномен російської класичної філософії (Н. Хамітов,
С. Крилова)......................................................................206
§ 127. Федір Достоєвський: краса врятує світ (С. Крилова)…...207
§ 128. Лев Толстой: війна і мир як чоловіче і жіноче (Н. Хамітов,
С. Крилова)......................................................................209
§ 129. Володимир Соловйов: ідея Боголюдства (Н. Хамітов,
С. Крилова)……..................................................................................211
§ 130. Олена Блаватська: містична еволюція людини і людства
(Н. Хамітов).....................................................................213
§ 131. «Срібний вік» російської класичної філософії
(С. Крилова)………..............................................................215
§ 132. Висновки і перспективи. Слов’янський тип філософування
як проблема (Н. Хамітов) …………………………………………………218
ЛІТЕРАТУРА ДО 10-ї ЛЕКЦІЇ……………………………………………220
Л е к ц і я 11
ФІЛОСОФІЯ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ МЕЖ В
СУЧАСНІЙ КУЛЬТУРІ ЗАХОДУ
§ 133. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) …………………………221
1. ФІЛОСОФСЬКА АНТРОПОЛОГІЯ (Н. Хамітов)
§ 134. Філософська антропологія XX ст.…………………………………221
§ 135. Макс Шелер: у пошуках цілісного вчення про людину…..…222Н. Хамітов, Л. Гармаш, С. Крилова
§ 136. Гельмут Плеснер: людина як ексцентрична істота…..…224
§ 137. Ернст Кассірер: людина як символічна тварина……….225
§ 138. Хосе Ортега-і-Гассет: спорт як вираження людської сутнос-
ті?…...........................................................................……226
2. ЕКЗИСТЕНЦІАЛІЗМ
§ 139. Феномен екзистенціалізму. Екзистенціалізм і екзистенці-
альний спосіб філософування (Н. Хамітов, С. Крилова)..…...……228
§ 140. Мартін Гайдеггер: людина як запитуюче буття
(Н. Хамітов).................................................................................230
§ 141. Феномен атеїстичного екзистенціалізму (Н. Хамітов)….233
§ 142. Жан Поль Сартр: Я та Інший (Н. Хамітов)……………………233
§ 143. Альбер Камю: самогубство філософське і життєве
(Н. Хамітов)....................................................................234
§ 144. Феномен релігійного екзистенціалізму (С. Крилова)…...23§
145. Карл Ясперс: гранична ситуація і вихід за межі повсякден-
ності (Н. Хамітов, С. Крилова)……..………………..........……………238
§ 146. Габріель Марсель: за межі трагічної мудрості
(Н. Хамітов)……….........................................................……239
3. ПЕРСОНАЛІЗМ
§ 147. Персоналізм як спосіб буття і філософська течія
(Н. Хамітов).....................................................................241
§ 148. Микола Бердяєв: Боголюдина над безоднею нествореної сво-
боди (С. Крилова)..............................................................243
§ 149. Лев Шестов: віра вища за розум? (Н. Хамітов)……...……246
§ 150. Емманюель Муньє: трагічний оптимізм (С. Крилова).….248
§ 151. Інші мислителі персоналістичної парадигми про межі
людини (Н. Хамітов, С. Крилова)……...............................…...249
§ 152. Висновки і перспективи. Проблема протистояння і ко-
мунікації різних парадигм філософії людини в XX ст. Феномен
постмодернізму (Н.Хамітов) ……..........................….………251
ЛІТЕРАТУРА ДО 11-Ї ЛЕКЦІЇ……………..….……………………………254
ФІЛОСОФСЬКИЙ СЛОВНИК: ПРОБЛЕМА ЛЮДИНИ
(Н.Хамітов, С.Крилова) ………….............…………………….…………256
Що ще подивитися